Esemény

Haza - Heimat - Home - Őszi Nemzetközi Irodalmi Fesztivál

  • - urfi -
  • 2012. december 14.

Könyv

"Olyan emberektől várják a választ, akik egyike sem abban az országban él, ahol született, és egyike sem azon a nyelven ír, amelyik gyerekkorában körülvette. Ők fogják majd most megmondani, hogy 'leljük-e honunkat a hazában'" - meséli felindultan Gajdics Ottó a HírTv-ben, és jó előre tragédiának minősíti a rendezvényt.

Nem is a tárgyi tévedés - amit mond, talán a résztvevők harmadára igaz - miatt idézzük, csak illusztrációként: ilyen retorikai térbe érkezett az Akademie Schloss Solitude, a Literaturhaus Stuttgart és a JAK fesztiválja.

"A haza csak nemzetközi kontextusban újradefiniálható" - mondja a három nap főállású moderátora, Keresztury Tibor, és a külföldi kollégákkal párban fellépő magyar írókból valóban a legjobbat hozta ki ez a helyzet. A közönség is nemzetközi és népes, hála a profi szervezésnek és tolmácsolásnak, a helyszín pedig a kalandos lelkűeknek kedvez: az A38 hajókorlátja fölött a Dunára tekintő néző elmélázhat a vén Európán. Erdős Virág versei indítják a szombati zárónapot, ezek után mélázzon, akinek két anyja van, aztán Dan Sociu román költő igazít el Közép-Európában: nagyszerű versét magyar cigány nagyapjának ajánlja, akit ma temettek. Erdős a jelenre való reagálásról, az irónia végéről és a pátosz elkerülhetetlenségéről beszél, Sociu szerint viszont a szociális témák csak arra jók, hogy eladd a könyved, igazából úgyis az univerzális kérdések érdekelnek minden írót. Erre is válaszol a libanoni Lina Mounzer, aki szerint az "univerzális" és a "neutrális" valójában a fehér nyugati férfi nagyon is sajátos nézőpontját jelöli. Párja, Garaczi László meg Erdőssel nyit párbeszédet, amikor a humor fontossága mellett érvel: "amíg a megértő irónián tudunk nevetni, addig van remény". Jön még Tóth Krisztina, végül a slammerek és az ováció. Lám, egy napot sem tudok rendesen elmesélni, pedig három volt, mint ahány magyar igazság.

A38, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.