Esemény

Haza - Heimat - Home - Őszi Nemzetközi Irodalmi Fesztivál

  • - urfi -
  • 2012. december 14.

Könyv

"Olyan emberektől várják a választ, akik egyike sem abban az országban él, ahol született, és egyike sem azon a nyelven ír, amelyik gyerekkorában körülvette. Ők fogják majd most megmondani, hogy 'leljük-e honunkat a hazában'" - meséli felindultan Gajdics Ottó a HírTv-ben, és jó előre tragédiának minősíti a rendezvényt.

Nem is a tárgyi tévedés - amit mond, talán a résztvevők harmadára igaz - miatt idézzük, csak illusztrációként: ilyen retorikai térbe érkezett az Akademie Schloss Solitude, a Literaturhaus Stuttgart és a JAK fesztiválja.

"A haza csak nemzetközi kontextusban újradefiniálható" - mondja a három nap főállású moderátora, Keresztury Tibor, és a külföldi kollégákkal párban fellépő magyar írókból valóban a legjobbat hozta ki ez a helyzet. A közönség is nemzetközi és népes, hála a profi szervezésnek és tolmácsolásnak, a helyszín pedig a kalandos lelkűeknek kedvez: az A38 hajókorlátja fölött a Dunára tekintő néző elmélázhat a vén Európán. Erdős Virág versei indítják a szombati zárónapot, ezek után mélázzon, akinek két anyja van, aztán Dan Sociu román költő igazít el Közép-Európában: nagyszerű versét magyar cigány nagyapjának ajánlja, akit ma temettek. Erdős a jelenre való reagálásról, az irónia végéről és a pátosz elkerülhetetlenségéről beszél, Sociu szerint viszont a szociális témák csak arra jók, hogy eladd a könyved, igazából úgyis az univerzális kérdések érdekelnek minden írót. Erre is válaszol a libanoni Lina Mounzer, aki szerint az "univerzális" és a "neutrális" valójában a fehér nyugati férfi nagyon is sajátos nézőpontját jelöli. Párja, Garaczi László meg Erdőssel nyit párbeszédet, amikor a humor fontossága mellett érvel: "amíg a megértő irónián tudunk nevetni, addig van remény". Jön még Tóth Krisztina, végül a slammerek és az ováció. Lám, egy napot sem tudok rendesen elmesélni, pedig három volt, mint ahány magyar igazság.

A38, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.