Könyv

Veteményes sárkányfogból

Spiró György: Drámák V.

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2012. december 14.

Könyv

 


Ötödik kötetéhez érkezett a Scolar Spiró György drámai életművét bemutató sorozata, és jóllehet e hírre az olvasók tömege aligha rohanja meg a könyvesboltokat, a kiadó vállalása eddig 18 darabot tett - először vagy többedjére - nyomtatásban is hozzáférhetővé, ez pedig már önmagában becsülendő. Különösen olyankor, amikor drámát minden bizonnyal még kevesebben olvasnak, mint verset, és ez a negatív tendencia nem csupán a statisztika miatt pech, de - pesszimista olvasatban - a dráma mint autonóm műfaj átmeneti vagy éppen tartós leértékelődéséről is hírt adhat. Persze, hogy ennek mennyi köze lehet a rendezői színház több évtizede tartó térnyeréséhez, abba inkább ne menjünk most bele! Nézzük inkább a legújabb kiadványt!

Három dráma, három történelmi kor: A békecsászár az ókori Rómában, az Árpád-ház a magyar középkorban, a Príma környék pedig napjainkban játszódik, hazai vidéken. Azaz nagyjából kétezer évet fog át a trió - nem mintha ennek különösebb jelentősége volna, hiszen maga a szerző avat be minket - a borítón olvasható szövegében - abba, hogy számára "nincs különbség a történelmi korszakok közt. Nem vélem úgy, hogy a mai kor kivételes, csak mert most élek." És ez visszafelé is igaz: a mainál a régebbi se rosszabb, csak mert abban nem éltünk. Rossz az, csak másképp. És ez a másképp a fontos, mert egy korszak "csak akkor érdekes, ha olyan drámai mozzanatokat hordoz, amelyekben valami föltárul az emberből", és hát mi tárna fel valami lényegeset az emberből, ha nem a baj, az elviselhetetlen, a veszély - minden korban más és más jelmezt viselve. Spiró darabjaiban így a váratlan, a normálisból kizökkentett, nem egy alkalommal életveszélybe került ember válasza, reflexe, menekülési stratégiája kerül rendre górcső alá, és lesz a megismerés tárgya. Konzekvensen, évtizedek óta.

A hit lelki alapjait előkészítő őrült káosz A békecsászárban, az Árpád-ház átokkal vert testvérviszályainak önmagukon túlnyúló jelentése a magyar történelemben és politikában vagy a Príma környék a fasizmus lélektani gyökerei után kutató röntgenképe: időben egyszerre előre és visszafelé is mutató irányok és témák. Az ambíciók rokonsága mellett a három, születése időpontjával az életművet nagyjából átfogó darab a formai sokszínűség, a különböző típusú nyelvi regiszterek és dramaturgiák használata jelzik a szerző kvalitásait: a harminc éve készült A békecsászár verses világdráma, a romantika - elsősorban Vörösmarty - ihlette apokaliptikus huzattal, ma is frissnek ható nyelvi expresszivitással. Az Árpád-ház (1995) rém-, illetve királydráma keveréke shakespeare-i áthallásokkal, míg a mai idősek otthonában játszódó Príma környék (2011) egy végső nagyjelenet felé tartó, szalondrámának álcázott rémisztő korkép.

Noha a műfajt alapvetően konzervatívan kezelő Spiró egyike azon kevés drámaíróinknak, akiknél az irodalmi, illetve színházi szerző megkülönböztetés teljességgel értelmetlen, ezek a szövegek még annak ellenére is erősen könyvdrámának hatnak, hogy közülük kettő színpadra került már. Azért érezzük így, mert a fentebb fejtegetett világkép-kompozíciók rendre ránehezednek a drámai anyag sokszínűségére és összetettségére, amivel végső soron a karakterek viszonyainak sematizálása, illetve a tendenciózusság valósul meg. Nemegyszer meglehetős direktséggel, már-már publicisztikává alacsonyítva a dikciót - ilyenkor nem is jó nála nézőnek lenni.

Ezen viszont egy dramaturg még segíthet. De ez már a színház dolga - szóval újfent nem ide tartozik.

Scolar, 2012, 316 oldal, 3750 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.