Könyv

Veteményes sárkányfogból

Spiró György: Drámák V.

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2012. december 14.

Könyv

 


Ötödik kötetéhez érkezett a Scolar Spiró György drámai életművét bemutató sorozata, és jóllehet e hírre az olvasók tömege aligha rohanja meg a könyvesboltokat, a kiadó vállalása eddig 18 darabot tett - először vagy többedjére - nyomtatásban is hozzáférhetővé, ez pedig már önmagában becsülendő. Különösen olyankor, amikor drámát minden bizonnyal még kevesebben olvasnak, mint verset, és ez a negatív tendencia nem csupán a statisztika miatt pech, de - pesszimista olvasatban - a dráma mint autonóm műfaj átmeneti vagy éppen tartós leértékelődéséről is hírt adhat. Persze, hogy ennek mennyi köze lehet a rendezői színház több évtizede tartó térnyeréséhez, abba inkább ne menjünk most bele! Nézzük inkább a legújabb kiadványt!

Három dráma, három történelmi kor: A békecsászár az ókori Rómában, az Árpád-ház a magyar középkorban, a Príma környék pedig napjainkban játszódik, hazai vidéken. Azaz nagyjából kétezer évet fog át a trió - nem mintha ennek különösebb jelentősége volna, hiszen maga a szerző avat be minket - a borítón olvasható szövegében - abba, hogy számára "nincs különbség a történelmi korszakok közt. Nem vélem úgy, hogy a mai kor kivételes, csak mert most élek." És ez visszafelé is igaz: a mainál a régebbi se rosszabb, csak mert abban nem éltünk. Rossz az, csak másképp. És ez a másképp a fontos, mert egy korszak "csak akkor érdekes, ha olyan drámai mozzanatokat hordoz, amelyekben valami föltárul az emberből", és hát mi tárna fel valami lényegeset az emberből, ha nem a baj, az elviselhetetlen, a veszély - minden korban más és más jelmezt viselve. Spiró darabjaiban így a váratlan, a normálisból kizökkentett, nem egy alkalommal életveszélybe került ember válasza, reflexe, menekülési stratégiája kerül rendre górcső alá, és lesz a megismerés tárgya. Konzekvensen, évtizedek óta.

A hit lelki alapjait előkészítő őrült káosz A békecsászárban, az Árpád-ház átokkal vert testvérviszályainak önmagukon túlnyúló jelentése a magyar történelemben és politikában vagy a Príma környék a fasizmus lélektani gyökerei után kutató röntgenképe: időben egyszerre előre és visszafelé is mutató irányok és témák. Az ambíciók rokonsága mellett a három, születése időpontjával az életművet nagyjából átfogó darab a formai sokszínűség, a különböző típusú nyelvi regiszterek és dramaturgiák használata jelzik a szerző kvalitásait: a harminc éve készült A békecsászár verses világdráma, a romantika - elsősorban Vörösmarty - ihlette apokaliptikus huzattal, ma is frissnek ható nyelvi expresszivitással. Az Árpád-ház (1995) rém-, illetve királydráma keveréke shakespeare-i áthallásokkal, míg a mai idősek otthonában játszódó Príma környék (2011) egy végső nagyjelenet felé tartó, szalondrámának álcázott rémisztő korkép.

Noha a műfajt alapvetően konzervatívan kezelő Spiró egyike azon kevés drámaíróinknak, akiknél az irodalmi, illetve színházi szerző megkülönböztetés teljességgel értelmetlen, ezek a szövegek még annak ellenére is erősen könyvdrámának hatnak, hogy közülük kettő színpadra került már. Azért érezzük így, mert a fentebb fejtegetett világkép-kompozíciók rendre ránehezednek a drámai anyag sokszínűségére és összetettségére, amivel végső soron a karakterek viszonyainak sematizálása, illetve a tendenciózusság valósul meg. Nemegyszer meglehetős direktséggel, már-már publicisztikává alacsonyítva a dikciót - ilyenkor nem is jó nála nézőnek lenni.

Ezen viszont egy dramaturg még segíthet. De ez már a színház dolga - szóval újfent nem ide tartozik.

Scolar, 2012, 316 oldal, 3750 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.