Könyv

Veteményes sárkányfogból

Spiró György: Drámák V.

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2012. december 14.

Könyv

 


Ötödik kötetéhez érkezett a Scolar Spiró György drámai életművét bemutató sorozata, és jóllehet e hírre az olvasók tömege aligha rohanja meg a könyvesboltokat, a kiadó vállalása eddig 18 darabot tett - először vagy többedjére - nyomtatásban is hozzáférhetővé, ez pedig már önmagában becsülendő. Különösen olyankor, amikor drámát minden bizonnyal még kevesebben olvasnak, mint verset, és ez a negatív tendencia nem csupán a statisztika miatt pech, de - pesszimista olvasatban - a dráma mint autonóm műfaj átmeneti vagy éppen tartós leértékelődéséről is hírt adhat. Persze, hogy ennek mennyi köze lehet a rendezői színház több évtizede tartó térnyeréséhez, abba inkább ne menjünk most bele! Nézzük inkább a legújabb kiadványt!

Három dráma, három történelmi kor: A békecsászár az ókori Rómában, az Árpád-ház a magyar középkorban, a Príma környék pedig napjainkban játszódik, hazai vidéken. Azaz nagyjából kétezer évet fog át a trió - nem mintha ennek különösebb jelentősége volna, hiszen maga a szerző avat be minket - a borítón olvasható szövegében - abba, hogy számára "nincs különbség a történelmi korszakok közt. Nem vélem úgy, hogy a mai kor kivételes, csak mert most élek." És ez visszafelé is igaz: a mainál a régebbi se rosszabb, csak mert abban nem éltünk. Rossz az, csak másképp. És ez a másképp a fontos, mert egy korszak "csak akkor érdekes, ha olyan drámai mozzanatokat hordoz, amelyekben valami föltárul az emberből", és hát mi tárna fel valami lényegeset az emberből, ha nem a baj, az elviselhetetlen, a veszély - minden korban más és más jelmezt viselve. Spiró darabjaiban így a váratlan, a normálisból kizökkentett, nem egy alkalommal életveszélybe került ember válasza, reflexe, menekülési stratégiája kerül rendre górcső alá, és lesz a megismerés tárgya. Konzekvensen, évtizedek óta.

A hit lelki alapjait előkészítő őrült káosz A békecsászárban, az Árpád-ház átokkal vert testvérviszályainak önmagukon túlnyúló jelentése a magyar történelemben és politikában vagy a Príma környék a fasizmus lélektani gyökerei után kutató röntgenképe: időben egyszerre előre és visszafelé is mutató irányok és témák. Az ambíciók rokonsága mellett a három, születése időpontjával az életművet nagyjából átfogó darab a formai sokszínűség, a különböző típusú nyelvi regiszterek és dramaturgiák használata jelzik a szerző kvalitásait: a harminc éve készült A békecsászár verses világdráma, a romantika - elsősorban Vörösmarty - ihlette apokaliptikus huzattal, ma is frissnek ható nyelvi expresszivitással. Az Árpád-ház (1995) rém-, illetve királydráma keveréke shakespeare-i áthallásokkal, míg a mai idősek otthonában játszódó Príma környék (2011) egy végső nagyjelenet felé tartó, szalondrámának álcázott rémisztő korkép.

Noha a műfajt alapvetően konzervatívan kezelő Spiró egyike azon kevés drámaíróinknak, akiknél az irodalmi, illetve színházi szerző megkülönböztetés teljességgel értelmetlen, ezek a szövegek még annak ellenére is erősen könyvdrámának hatnak, hogy közülük kettő színpadra került már. Azért érezzük így, mert a fentebb fejtegetett világkép-kompozíciók rendre ránehezednek a drámai anyag sokszínűségére és összetettségére, amivel végső soron a karakterek viszonyainak sematizálása, illetve a tendenciózusság valósul meg. Nemegyszer meglehetős direktséggel, már-már publicisztikává alacsonyítva a dikciót - ilyenkor nem is jó nála nézőnek lenni.

Ezen viszont egy dramaturg még segíthet. De ez már a színház dolga - szóval újfent nem ide tartozik.

Scolar, 2012, 316 oldal, 3750 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.