Hétszentségit! - Richard Dawkins: Isteni téveszme

Könyv

Dawkins Richárd brit etológus és evolúcióbiológus nevét és munkásságát sokan ismerik e honban - s nem is csoda, hiszen az utóbbi két évtizedben nem kevesebb, mint kilenc (!) könyvét adták ki magyarul, így azután lassan éppoly kedves ismerősünk lesz, mint Verne Gyula vagy May Károly. Sikerének titka viszonylag egyszerű: intellektuálisan hallatlanul izgalmas témákról ír, meglehetősen szórakoztató stílusban, ráadásul mondanivalója rendre kellően provokatív ahhoz, hogy vitát váltson ki, ami máris megelőlegezi a következő kötet sikerét.

Dawkins Richárd brit etológus és evolúcióbiológus nevét és munkásságát sokan ismerik e honban - s nem is csoda, hiszen az utóbbi két évtizedben nem kevesebb, mint kilenc (!) könyvét adták ki magyarul, így azután lassan éppoly kedves ismerősünk lesz, mint Verne Gyula vagy May Károly. Sikerének titka viszonylag egyszerű: intellektuálisan hallatlanul izgalmas témákról ír, meglehetősen szórakoztató stílusban, ráadásul mondanivalója rendre kellően provokatív ahhoz, hogy vitát váltson ki, ami máris megelőlegezi a következő kötet sikerét. Legújabb munkája minden tekintetben visszatérés régi veszszőparipáihoz - többüket továbbfejleszti, mások esetében mintegy visszautalja az olvasót korábbi Dawkins-művekhez, vagy más szerzők alapműveihez.

Az érdemdús biológus, aki önmagát előszeretettel nevezi Darwin rottweilerének, aki lerakta az evolúciós logikán alapuló kultúra- és civilizációelmélet, a sokak által vitatott memetika alapjait, aki rendre kérlelhetetlen ellenfele a vallásos kreacionizmus minden formájának (leginkább az intelligens tervezés elve iránt viseltetik megvetéssel), s aki magát radikális ateistának vallja, egyenesen arra predesztináltatott, hogy írjon egy könyvet arról is: miért nincs isten. Ez ugyan a priori gyanús vállalkozásnak tűnik, ám mindezek ellenére érdemes átrágni magunkat az opuson, elvégre a végeredmény legalábbis további megfontolásokra és következtetésekre sarkallja az olvasót. Dawkins persze mindent bevet: mindenekelőtt megkülönbözteti az egyes tudósok, elsősorban persze Einstein elszórt aranyköpéseiből (pl. "Isten nem kockázik") kihüvelyezhető panteisztikus kvázi-istent a könyves vallások emberarcú istenétől. Ez utóbbi karakterével azután hosszasan foglalkozik, leszögezve, hogy az Ószövetség Istene "egy féltékenységére büszke, kicsinyes, igazságtalan, megbocsátani képtelen, hatalommániás, boszszúvágyó, vérszomjas, etnikai tisztogató, nőgyűlölő, homofób rasszista gyermekgyilkos, népirtó, halálosztó" stb. stb. zsarnok - lenne, ha egyáltalán volna isten. (Azért jeleznénk, hogy a Szentírásban részletezett rémtetteket más auktorok - általában istenhitük fenntartása mellett - a zsidók teljességgel történetietlen jellemzésére szokták volt felhasználni.) Dawkins a későbbiekben megjegyzi azt is: amennyiben egy keresztény (vagy más egyistenhívő) erkölcsösen cselekszik, azt általában a szent könyvek tanításainak ellenére teszi. A könyv számba veszi - nem éppen a teljesség igényével - az eddig felmerült teológiai-filozófiai istenbizonyítékokat és (némely filozófus kritikusai szerint túlságosan is) könnyed kézzel szétszedi őket - általában a végtelen regresszió elvére hivatkozva. Főbb érveit, melyek szándékai szerint ugyan nem bizonyítanák (ezt maga is lehetetlen feladatnak tartja), de erősen valószínűsítenék isten nemlétét, jórészt a kreacionistákkal való régi vitáiból meríti. S való igaz: az egyszerűsíthetetlen (a könyvben felbonthatatlan) összetettség bizonyítéka, mely szerint egy bonyolult élő organizmus, mintázat, szerv vagy funkció nem jöhetett létre csak úgy, "véletlenül", még nem feltétlenül szól az isteni teremtés mellett. Az evolúciós teória - a valószínűség sokkal rafináltabb kezelése révén - képes meggyőző magyarázatokat adni, míg a kreacionisták ellenvetései általában laza ténykezelésen és félreértéseken alapulnak. Dawkins azonban nem éri be ennyivel, s rögvest úgy érvel, hogy éppen ez a hihetetlen komplexitás teszi egészen valószínűtlenné egy konkrét, ha úgy tetszik emberarcú teremtő létét, elvégre annak e feladat elvégzéséhez még ennél is komplexebbnek kell lennie, ami logikai paradoxonhoz vezet. Ezzel az érvvel sok baj van, leginkább az, hogy korántsem új, ráadásul csekély a meggyőző ereje - egy vallásos embert aligha térítene ki hitéből (habár az ifjú Dawkinsszal állítólag éppen ez történt, midőn megismerkedett a darwinizmussal). Miután Dawkins leszámolt Istennel, rögvest előadja saját elméletét a vallások kialakulásáról és terjedéséről (nyilván sokakat meghökkent azzal, hogy a hitrendszereket vírusokhoz hasonlítja), majd az erkölcsöt próbálja leválasztani a vallásról, s naiv morálfilozófusként kísérletezik új evolúciós elvű etika megalapozásával, miközben szembenéz azzal a kérdéssel is, hogy akkor mi legyen Hitlerrel és Sztálinnal, akik a történeti hiedelem szerint ateisták (Hitler alighanem csupán keresztényellenes pogány) voltak. Dawkins nézőpontja persze viszszavonhatatlanul nyugati, sőt angolszász - szinte látjuk magunk előtt, amint katolikus teológusokkal és közép-nyugati prédikátorokkal vitatkozik (sosem személyesen: Dawkins elveti a kreacionistákkal való közvetlen diskurzust, ez ugyanis legitimálná nézeteiket). Amikor szinte minden rémtettet a vallásoknak tulajdonít, rögvest felrémlik bennünk a szovjet blokkban szerzett tapasztalat - márpedig Dawkins egy fél mondattal intézi el a marxista rezsimek viselt dolgait (pedig foglalkozhatna nyugodtan a dial. mat. kvázi-vallásos jellegével - ehhez sem ért kevésbé, mint a metaetikához), s nem is nagyon törődik ezek agresszív ateista kampányaival, amelyek még az említett terminust is hiteltelenné teszik (Dawkins és hívei magukat is inkább brightnak, azaz megvilágosodottnak hívják). Dawkins szerint - ebben, meglehet, igaza is van - erkölcsi érzékünk finomodása történeti (habár visszaesésekben gazdag) evolúció eredménye, a változások pedig akár évtizedekben is mérhetők - s mindehhez a vallásoknak csupán annyi közük van, hogy bigott előítéletességükkel igyekeznek hátráltatni e folyamatot.

Dawkins kellően sokat csapong ahhoz, hogy könyve úgy legyen szórakoztató, hogy közben újabb kérdéseket is felvet. Bár kötve hisszük, hogy Isten kérdésében éppen ő mondta volna ki az utolsó szót.

Fordította: Kepes János. Nyitott Könyvműhely, 2007, 428 oldal, 3580 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.