Könyv

Illés Vizler András: TE! – avagy a megszólítás eksztázisa

  • - ts -
  • 2019. augusztus 18.

Könyv

Az „ismeretlen költő” mint toposz leginkább a régmúlthoz kapcsolható, ismeretlen költő a 9. századból, aki a Stonehenge falára felrótt verseit merő véletlenségből elmulasztotta szignálni. Na, de ma? A szerző neve kinn a borítón, portréja az első oldalak valamelyikén, pár soros névjegy a kötet végén, de egy-egy alkotó művészi előéletének a lenyomozását nem napi szinten űző olvasó ennél nem nagyon jut tovább – itt nem azt táncoljuk körül, hogy egy tartalmasabb elő- vagy utószó mennyit segített volna, inkább rácsodálkozunk a honi kortárs líra végtelenségére.

Persze nagyon is zárt, véges végtelenség ez, Illés Vizler is arról beszél, amiről a többi költő, saját magáról és szeretteiről, oda-vissza, s ugyanúgy is jár el velük, sós kútba és kerék alá teszi őket – ami a legszembeötlőbb: igen markáns formaérzékkel. S e formaérzékre nagy szüksége is van, hisz nagyjából két mai költőcsoportot ismerünk, az egyiken az élet ment végig, másikon a világlíra vagy a magyar, olykor persze adódnak átfedések. Költőnk e fiókokból is kilóg kicsit, rajta alighanem a rockzene is végigment – formaérzék nélkül mindez terhes túlhabzásokhoz vezetne. Így viszont az a paradox helyzet áll elő, hogy a fegyelmét szeretjük meg először – egy költőnek. A szabadságkeresők fegyelmét. Karcsú kötet, könyvészetileg rendben, ott van a boltokban, de azzal ne vigasztalja magát senki olvasó, hogy „Kis idő még / és nem fáj többé”. Noha tényleg jel csupán.

Magánkiadás, 2019, 50 oldal, 1890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.