H. P. Lovecraft rémálmai

Istenek és szörnyek

Könyv

Nagyalakú, illusztrált kiadványban jelentek meg a népszerű horrorszerző alapművei, aki életében nem volt túl népszerű, de halála után senki sem tudta kivonni magát a hatása alól.

„A legirgalmasabb dolog a világon, azt hiszem, az, hogy az emberi elme képtelen kapcsolatot teremteni a különálló események között. A tudatlanság nyugalmas szigetén élünk a végtelenség fekete óceánjának közepén, s nem úgy rendeltetett, hogy messzire utazzunk innen.”

Ezzel a felütéssel vezeti be Howard Phillips Lovecraft a legismertebb rémtörténetét, a Cthulhu hívását, amelyben titkos szekták egy réges-rég elsüllyedt istenhez, a Nagy Öreghez imádkoznak, barbár rituáléiktól pedig valami hatalmas és borzalmas erő felemelkedését várják. E bevezető mondatok igen hatékonyan összefoglalják Lovecraft filozófiáját a világról, amely nem sokkal azelőtt vált az első, kontinenseken átívelő világháború színhelyévé. A Cthulhu hívása 1926-ban íródott, de Lovecraft történeteit legalább annyira inspirálják a tudomány szédületes és rémisztő felfedezései, a személyes komplexusai és családi traumái, mint a külvilágban megtapasztalt nyers erőszak. Az amerikai író számára az ártalmatlan tudásszomjnak mindig rémület a jutalma, főhősei – eltévedt tengerészek, felfedezők, archeológusok és doktorok –, miután bepillantottak a kozmikus rend horrorisztikus rejtélyeibe, megőrülnek vagy meghalnak.

P. Lovecraft karcsú életműve elfér ezer­ötszáz oldalon, de a lovecraftiánus horror már sokkal terjedelmesebb korpuszt alkot. Egyik első követője személyes barátja és kiadója, August Derleth, aki maga jócskán hozzátett a Cthulhu-mítoszhoz, és megalapította az Arkham House kiadót – Lovecraft fiktív városa után –, de nem csak ő számított sikeresebbnek elődjénél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.