P. Lovecraft rémálmai

Istenek és szörnyek

Könyv

Nagyalakú, illusztrált kiadványban jelentek meg a népszerű horrorszerző alapművei, aki életében nem volt túl népszerű, de halála után senki sem tudta kivonni magát a hatása alól.

„A legirgalmasabb dolog a világon, azt hiszem, az, hogy az emberi elme képtelen kapcsolatot teremteni a különálló események között. A tudatlanság nyugalmas szigetén élünk a végtelenség fekete óceánjának közepén, s nem úgy rendeltetett, hogy messzire utazzunk innen.”

Ezzel a felütéssel vezeti be Howard Phillips Lovecraft a legismertebb rémtörténetét, a Cthulhu hívását, amelyben titkos szekták egy réges-rég elsüllyedt istenhez, a Nagy Öreghez imádkoznak, barbár rituáléiktól pedig valami hatalmas és borzalmas erő felemelkedését várják. E bevezető mondatok igen hatékonyan összefoglalják Lovecraft filozófiáját a világról, amely nem sokkal azelőtt vált az első, kontinenseken átívelő világháború színhelyévé. A Cthulhu hívása 1926-ban íródott, de Lovecraft történeteit legalább annyira inspirálják a tudomány szédületes és rémisztő felfedezései, a személyes komplexusai és családi traumái, mint a külvilágban megtapasztalt nyers erőszak. Az amerikai író számára az ártalmatlan tudásszomjnak mindig rémület a jutalma, főhősei – eltévedt tengerészek, felfedezők, archeológusok és doktorok –, miután bepillantottak a kozmikus rend horrorisztikus rejtélyeibe, megőrülnek vagy meghalnak.

P. Lovecraft karcsú életműve elfér ezer­ötszáz oldalon, de a lovecraftiánus horror már sokkal terjedelmesebb korpuszt alkot. Egyik első követője személyes barátja és kiadója, August Derleth, aki maga jócskán hozzátett a Cthulhu-mítoszhoz, és megalapította az Arkham House kiadót – Lovecraft fiktív városa után –, de nem csak ő számított sikeresebbnek elődjénél.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.