Látogatóban Hanna Krallnál

„Kitalált dolog nincs benne”

Könyv

Író, újságíró, a lengyel tényirodalom grande dame-ja. Tényregényeiben, riportjaiban, elbeszélé­sei­ben elsősorban a holokausztra és a holokauszt feldolgozására összpontosít, erőteljesen építve a személyes történetekre. Itthon nemrég jelent meg Maria H. emlékezik című műve. Varsói otthonában kerestük fel.

Hanna Krall több mint húsz kötete közül a legutóbbi időkig egyetlen jelent meg magyarul, emellett néhány rövidebb írását közölték folyóiratok, például a Nagyvilág vagy a Lettre International. A hazájában 1976-ban – az Odra folyóiratban, majd egy évvel később könyvként is – napvilágot látott Egy lépéssel az Úristen előtt (Európa, 1981) interjúalanya és főhőse Marek Edelman, a varsói gettófelkelés egyetlen, életben maradt parancsnoka, aki az egy évvel későbbi varsói felkelésnek is aktív résztvevője volt, s később kardiológusként dolgozott. Kiss Gy. Csaba a Közép-európai találkozások című könyvében elmeséli, hogy 1982-ben, a hadiállapot időszakában magánkezdeményezésre érkezett Hanna Krall Budapestre; a legendás Könyves Bandi Moszkva téri bódéjánál rendeztek afféle „földalatti” könyvbemutatót és dedikálást.

Véletlen találkozás

Krall a nappaliba kalauzol, ahol kézzel horgolt terítőre kikészített, fehér teáskészlet, erős tea és szilvalekvárral töltött linzer vár. Nagyon szép, régi darabok – muszáj megdicsérni. Kiderül, hogy nem véletlenül választotta ezt erre az alkalomra; a Maria H. emlékezikben szimbolikus szerepet kap egy hasonló készlet, a névadója annak, amelyik az asztalon van. Az egyes darabokat varsói olvasóitól és kiadójától kapta ajándékba. „Összeköti ez az írót az olvasóval” – mondja és feláll, hogy megmutassa a könyv francia kiadását.

Elmondom neki, hogy az emlékezetről írok és az emlékezet életben tartásáról. S hogy szerintem ennek a legjobb módja, ha személyes történeteket elevenítek fel. Ilyen történet az övé és Edelmané is, a kettejük találkozásáé. A róla szóló könyvet majd’ három évtizeddel a holokauszt után írta; arra kérem, mondja el, miért teltek el évtizedek, mire megszületett a könyv.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.