Könyv

Jennie Melamed: Lányok csöndje

Könyv

A szolgálólány meséjének második reneszánsza óta erősen megszaporodtak az olyan antifeminista világokat teremtő disztópiák, amelyekben a „nő helye” riasztó perspektívát mutat. Már ha épp van perspektíva a nők számára, és nem csak a fajfenntartás kizsigerelhető eszközének tekintik őket. Atwood regényéhez hasonlóan a pszichiátriai szakápolóként tevékenykedő, a doktorija során a gyerekkori szexuális bántalmazás antropológiai, biológiai és kulturális aspektusait vizsgáló, vagyis a traumatizált gyerekekre specializálódott szerző alternatív világában (is) a rendszerszintű abúzus kerül fókuszba. Ám a végtelen kiszolgáltatottság, a társadalmat uraló csoportok törvénybe foglalt, vallási alapokkal biztosított erőszak-megnyilvánulásai ellenére a sztori mégsem a tett tanmeséjeként hat, Melamed sokkal inkább az áldozattá váló lányok szabadságtörekvéseit ábrázolja. A szerző a nyomasztó patriarchális társadalom plasztikus bemutatásával, apránként adagolt információkkal teremt feszültséget, hamar bizonyossá válik, hogy a lányok és nők teljes mértékben jogfosztottak, előbb apjuk, majd férjük tulajdonát képezik, és a bullshit duma ellenére, miszerint „társadalmunk az asszonyainkra épül”, csupán addig érdekesek, amíg be nem töltik a számukra kijelölt feladatot. A váltott szemszögből, négy fiatal lány elbeszéléséből kirajzolódó rémmese egy szigeten játszódik, ahol az istenként dicsőített Ősök az Óföldről érkeztek, és bár az általános tudatlanság okán teljesen elfogadott a hazugság és a bűn örökítése, csak akad, aki ellentmond.

Fordította: Diószegi Dorottya. Athenaeum, 2018, 383 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.