Könyv

Sonnevend Júlia: Határok nélkül

  • - banza -
  • 2018. szeptember 9.

Könyv

E sorok szerzője még élénken emlékszik, amikor 1989 nyarán, lemezbolti eladóként, óva intette a nála érdeklődő NDK-s fiatalokat, hogy fejjel menjenek a falnak, mondván: hamarosan legálisan kelhetnek majd át a magyar–osztrák határon. Mintha csak ma lett volna. De nem ma volt, hanem immár tegnapelőtt. És hogy mennyire, azt ez a kiváló könyv is alátámasztja.

Az alcím (A berlini fal ledöntésének története a globális médiában) amolyan sajtótörténeti, médiaszociológiai tanulmányt ígér. Az is, meg sok egyéb más. A szerző hihetetlen aprólékossággal, a szinte teljes szakirodalmat végigkövető türelemmel és elemzőkedvvel taglalja az 1989. november 9–10. éjszakáján előbb Kelet-, aztán Nyugat-Berlinben, végül, hajnal táján már egyszerűen csak Berlinben történt eseményeket. Közben teoretikus fantáziája is remekül működik, amennyiben bevezeti a globális ikonikus esemény (global iconic event) fogalmát, és elemzi annak különféle stációit. Az ilyen esemény „az, amit a nemzetközi média részletesen taglal, majd a későbbiekben rituálisan megemlékezik róla”. Egy szakember nyilván képes érvényesen belekötni e definícióba, én, az amatőr, egyszerűen csak élveztem a hatalmas kondérokban feltálalt ismeretanyagot, információhalmazt, a mellbevágó idézetek és történetek tömegét, és persze a parádés képanyagot.

A kötet mindamellett előrevetíti a leendő (vagy kissé már jelenkori) tipikus magyar tudóssorsot: a szerző Berlinben dolgozott, aztán New Yorkban, ahol jelenleg a New School oktatója; könyvét angolul írta, mely most Lázár Júlia fordításában jelent meg az anyanyelvén.

Corvina, 2018, 210 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.