Könyv

Sonnevend Júlia: Határok nélkül

  • - banza -
  • 2018. szeptember 9.

Könyv

E sorok szerzője még élénken emlékszik, amikor 1989 nyarán, lemezbolti eladóként, óva intette a nála érdeklődő NDK-s fiatalokat, hogy fejjel menjenek a falnak, mondván: hamarosan legálisan kelhetnek majd át a magyar–osztrák határon. Mintha csak ma lett volna. De nem ma volt, hanem immár tegnapelőtt. És hogy mennyire, azt ez a kiváló könyv is alátámasztja.

Az alcím (A berlini fal ledöntésének története a globális médiában) amolyan sajtótörténeti, médiaszociológiai tanulmányt ígér. Az is, meg sok egyéb más. A szerző hihetetlen aprólékossággal, a szinte teljes szakirodalmat végigkövető türelemmel és elemzőkedvvel taglalja az 1989. november 9–10. éjszakáján előbb Kelet-, aztán Nyugat-Berlinben, végül, hajnal táján már egyszerűen csak Berlinben történt eseményeket. Közben teoretikus fantáziája is remekül működik, amennyiben bevezeti a globális ikonikus esemény (global iconic event) fogalmát, és elemzi annak különféle stációit. Az ilyen esemény „az, amit a nemzetközi média részletesen taglal, majd a későbbiekben rituálisan megemlékezik róla”. Egy szakember nyilván képes érvényesen belekötni e definícióba, én, az amatőr, egyszerűen csak élveztem a hatalmas kondérokban feltálalt ismeretanyagot, információhalmazt, a mellbevágó idézetek és történetek tömegét, és persze a parádés képanyagot.

A kötet mindamellett előrevetíti a leendő (vagy kissé már jelenkori) tipikus magyar tudóssorsot: a szerző Berlinben dolgozott, aztán New Yorkban, ahol jelenleg a New School oktatója; könyvét angolul írta, mely most Lázár Júlia fordításában jelent meg az anyanyelvén.

Corvina, 2018, 210 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.