Könyv

Sonnevend Júlia: Határok nélkül

  • - banza -
  • 2018. szeptember 9.

Könyv

E sorok szerzője még élénken emlékszik, amikor 1989 nyarán, lemezbolti eladóként, óva intette a nála érdeklődő NDK-s fiatalokat, hogy fejjel menjenek a falnak, mondván: hamarosan legálisan kelhetnek majd át a magyar–osztrák határon. Mintha csak ma lett volna. De nem ma volt, hanem immár tegnapelőtt. És hogy mennyire, azt ez a kiváló könyv is alátámasztja.

Az alcím (A berlini fal ledöntésének története a globális médiában) amolyan sajtótörténeti, médiaszociológiai tanulmányt ígér. Az is, meg sok egyéb más. A szerző hihetetlen aprólékossággal, a szinte teljes szakirodalmat végigkövető türelemmel és elemzőkedvvel taglalja az 1989. november 9–10. éjszakáján előbb Kelet-, aztán Nyugat-Berlinben, végül, hajnal táján már egyszerűen csak Berlinben történt eseményeket. Közben teoretikus fantáziája is remekül működik, amennyiben bevezeti a globális ikonikus esemény (global iconic event) fogalmát, és elemzi annak különféle stációit. Az ilyen esemény „az, amit a nemzetközi média részletesen taglal, majd a későbbiekben rituálisan megemlékezik róla”. Egy szakember nyilván képes érvényesen belekötni e definícióba, én, az amatőr, egyszerűen csak élveztem a hatalmas kondérokban feltálalt ismeretanyagot, információhalmazt, a mellbevágó idézetek és történetek tömegét, és persze a parádés képanyagot.

A kötet mindamellett előrevetíti a leendő (vagy kissé már jelenkori) tipikus magyar tudóssorsot: a szerző Berlinben dolgozott, aztán New Yorkban, ahol jelenleg a New School oktatója; könyvét angolul írta, mely most Lázár Júlia fordításában jelent meg az anyanyelvén.

Corvina, 2018, 210 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.