Kálmán Gábor Nova

  • Kovács Bálint
  • 2011. december 25.

Könyv

Kálmán Gábor Nova című első kötete novellafüzérnek álcázott regény: egy isten háta mögötti szlovák falu mítoszai bontakoznak ki a fejezetekben, mindig más szemszögből, mindig új meg új szóbeszéd igazsága felől, míg a történetekből kirajzolódik a falu teljes mitológiája az ükanyák korától a helység történelmében törést okozó világháborún át a szocializmusig, ami után elenyészik az egész. Mert bezár a kocsma, és ezzel mindennek vége; az öregek meghaltak, a fiatalok elköltöztek. Így lesz maga a falu, Jasná Horka is szájhagyomány útján terjedő mítosszá, amelyet a regény elbeszélője már csak kívülállóként tud továbbadni: nyelve el is tér azokétól, akikről mesél (ők szlovákul szólalnak meg, a fordítás csak lábjegyzetben olvasható).

Jasná Horka saját borfajtája a Nova, amiről csak egy idő után kezdik el rebesgetni, hogy megbolondítja az embert. Alighanem ezért őrült valamennyire mindenki: a rengeteg megkínzott macska után magát is felakasztó fiú; a lányok szüzességét időről időre ujjal ellenőrző erkölcscsősz; a lovait is hatvan fokos borovickával itató erdész, aki a baltájával talajrészegen is kettévágna hosszában egy gyufaszálat; a csöpögő nyálú, bandzsa asszony, aki magában gügyög egész nap; meg a többiek, ezek a kérges, iszákos, eszeveszetten babonás népek. A Novából, az értelememésztő borból ad ízmintát a regény: lenyűgöző láttató erejével, szuggesztív és fantáziadús leírásaival, kiforrott stílusával, sajátos motívumrendszerével megteremti azt a miliőt, amitől ezek a boszorkányos mítoszok olyan magával ragadóak lesznek, s ami nemcsak remek zamatot, de súlyt is ad a történeteknek.

Egyetlen baj van vele: mind a stílus, mind a novellás szerkezet, mind a mindig máshogy ismételt motívumok, mind pedig a misztikus, mégis földközeli hangulat a kelleténél jobban emlékeztet Bodor Ádám prózájára, ami még úgy is fájó, hogy a különbségek a két szerző művei közt egyébként számosak és fontosak.

Kalligram, 2011, 136 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.