Könyv

Kamila Shamsie: Istent a kőben

Könyv

Legkésőbb Indiana Jones óta tudjuk, hogy a kincskeresős-szerelmes régészsztorik nagyot tudnak szólni. Ha egy fügékkel díszített tiara keresésére ráadásul egy 23 éves, tiltott szerelemtől fűtött angol lány indul Indiába az első világháború kellős közepén, akkor végképp tetőfokára hág az izgalom. Csattognak az ásók, óriás Buddha-szobrok integetnek le ránk, és csak szépen lassan jövünk rá, hogy itt a tiara a legkevésbé fontos.

A fiatal lányt megfelelési kényszere majdnem a frontra vezényli, ám az utolsó pillanatban mégis a gyümölcsligetek édes illatától terhes Pesavárban találja magát. Mire észbe kap, máris nem várt missziót vállal magára: egy kíváncsi pastu fiút oktat klasszika–filológiára. Közben megjelenik a fiú angol frontot megjárt bátyja, Kajjam, aki fél szeme elvesztése óta kétkedve fogad mindent, ami angol. Ebben az éles ellentétekkel teli világban rajzolódik ki, milyen fennhéjázva járnak-kelnek az angolok Indiában, micsoda történetek keringenek a Mesélők utcájában, mire vágynak a nők a burka alatt és a férfiak szemlesütve a Kurtizánok utcájában. Észrevétlenül telik el tizenöt év, a gyümölcs éppúgy érik a ligetekben, mint 1915-ben, valami mégis megváltozik a városban: feszült angol katonák masíroznak a sikátorok között, a fal másik oldalán fegyvertelen, békéért kiáltó indiai vörösingesek. A káosz elkerülhetetlen, a tehetetlen düh a könyv lapjain is átsüt.

Az Istent a kőben szereplőinek élete hideg termekben és véráztatta utcákon keresztezi egymást, a fejezetekkel együtt váltakozó nézőpontok segítenek megérteni az összes ki nem mondott szót, elfojtott indulatot, vagy hirtelen feltáruló különbséget két távoli ország között. Teljes békére azonban senki sem lelhet, még a földből titokban kiforgatott, majd újra eltemetett fügés tiara sem.

Fordította: Cziczelszky Judit. Tarandus, 2016, 342 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.