Keresd a nőt!

Antje Windgassen: Szövetségben a hatalommal - A diktátorok feleségei

  • - legát -
  • 2005. április 14.

Könyv

Ha elmebeteg császár, véreskezű uralkodó vagy napszemüveges tábornok kerül szóba, sokan felsóhajtanak: áldott ember lett volna, ha nincsen az asszony! Persze, a rémséges diktátorfeleség - aki az uralkodás idején csupán repialak a tribünön - általában csak a bukást követően kerül előtérbe, és gyakran előfordul, hogy a közvélemény hajlamos minden mocskot a nő nyakába önteni.

Ám ahogy tipikus diktátor, tipikus diktátorfeleség sincsen, sőt ha a két legnagyobb szörnyeteg, Hitler és Sztálin asszonyait nézzük, máris oda a "rémlady"-koncepció: Eva Braun csupán néhány óráig lehetett Frau Hitler, Sztálin pedig három feleséget is elfogyasztott.

A német szerző dolgozata - amelyben kilenc diktátor asszonyainak portréját igyekszik megrajzolni - éppen a három Sztálinnéval indul. ("Az utóbbi években megjelent számtalan, Eva Braunról szóló kiadvány láttán lemondtam arról, hogy egy újabb változattal álljak elő.") A Vörös cár asszonyai cím olvastán persze sejthető, hogy szó sincs tudományos igényességről, komoly történészi munkáról, inkább afféle felszínes-bulváros információhalmazról, és az olvasottak megerősítik a feltételezést: nemrégiben valamelyik ismeretterjesztő tévén láttam egy filmet ugyanerről a témáról - mintha Windgassen írta volna a forgatókönyvet. A lényeg: volt egyszer egy szörnyeteg, akire a szépségek csak ideig-óráig hatottak, majd miután kellemetlenné váltak, eltűntek - a szó szoros értelmében.

A többiekkel más a helyzet. Mussolini, Franco, Ceausescu, Mao, Perón, Honecker, Tito és Milosevic felesége gyakran valóban tettestársaknak tekinthető, pláne annak fényében, hogy a szerző ezeknél a nőknél sem jut el a mélységekbe, csupán a felszínen kapirgál - ami nem is meglepő, tekintetbe véve, hogy az irodalomjegyzék mindössze 22 életrajzból, illetve többnyire a Der Spiegel cikkeiből áll. A hatásvadász címek - "A Kárpátok Dracula grófnője" (Elena Ceausescu), "Mitikus anyafigura vagy hataloméhes ringyó?" (Eva Perón), "Egy nő, aki a legnagyobb hatalmat gyakorolta Szerbia történetében" (Mirjana Milosevic) - és fekete-fehér ítéletek - "Dicstelen véget ért annak a nőnek az élete, aki sokra vitte, de mindent elveszített" (Csiang Csing), "A Német Kommunista Párt idősebb kádereinek jóindulatú, olykor vágyakozó pillantásaitól kísérve elindult a politikai pályán" (Margot Honecker) ellenére is számos, érdekes és tanulságos információhoz juthatunk. "Kályhának" mindenképpen megteszi a Szövetségben a hatalommal, de egy percig sem szabad készpénznek venni mindent, amit Windgassen állít. Ráadásul a fordítással (Simon László munkája) is kétségeink lehetnek. Amikor például a szerző Margot Honecker egykori nyilatkozatát idézi, abban ez áll: "Mindig is nagyon csodáltam anyámat, aki nem rettent meg, s aki a Gestapo emberei elől eldugta a Völkischer Beobachter című újságot." Arra viszont már nem kapunk magyarázatot, miért dugdosta Margot Feist anyja a náci napilapot.

Gabo; fordította Simon László, 2004, 287 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.