Könyv

Kiköpött korszellem

Nicolás Gómez Dávila: További széljegyzetek egy rejtett szöveghez

  • Váradi Róbert
  • 2015. február 28.

Könyv

A kolumbiai szerző neve hazánkban nem csenghet túl ismerősen, életművét Európa nyugati felén is csak viszonylag későn, az író életének legvégén fedezték fel a kilencvenes években.

Különleges emberként különleges éle­tet élt: párizsi tanulóévei és egy, a feleségével eltöltött hosszabb európai utazás kivételével Bogotá melletti villájában, a több mint harmincezer kötetes magánkönyvtárába elvonulva töltötte idejét, hogy gyakorlatilag az egész XX. század éber tanújaként végül a modernitás egyik notórius kritikusává váljon. Egyetemre soha nem járt, mégis, lehengerlő erudíciója átüt minden során. A dávilai œuvre gerincét – pár korai rövid esszét, elmélkedést leszámítva – több ezer aforizma (azaz Dávila szóhasználatában: széljegyzet) adja. Krízisgondolkodónak is hívhatnánk Dávilát, aki olyan, a modern és posztmodern szellem állapotának diagnosz­tái mellett említhető egy lapon, mint Friedrich Nietzsche, Albert Caraco vagy E. M. Cioran, csakhogy amíg utóbbiakra gyakorta jellemző bizonyos érzelmileg túlfűtött, dühös és vádló hangnem, addig Dávila széljegyzetei többnyire mentesek mindennemű in­tellek­tuális eredetű furortól – ezek inkább keserű, rezignált, néha szarkasztikusan szórakoztató, máskor kérlelhetetlenül pesszimista, de alapvetően illúzióktól mentes, lakonikus hangnemben szólalnak meg.

Ebből a rendkívül termékeny életműből kapunk egy gazdag merítést a nemrégiben További széljegyzetek egy rejtett szöveghez címmel megjelent kötetben, melynek 1992-ben napvilágot látott eredetije történetesen az utolsó a kolumbiai szerző által publikált öt aforizmakötet közül.

A könyvet jegyző Qadmon Ki­adó eddigi kiadásaihoz hasonlóan ezúttal is igényes kivitelben és fordításban tolmácsolja Dávila gondolatait. Több mint kétszáz oldalon sorjáznak a mind tartalmi, mind stilisztikai perfekcionizmus jegyében néha finomra, gyakran igen szúrósra csiszolt széljegyzetek.

A latin-amerikai gondolkodó szellemdús, szentenciózus kijelentései, sommás megállapításai mint megannyi ostorcsapás, úgy sújtanak le a szerző kedvenc céltábláira: a demokráciára és elhazudott árnyoldalaira, a modernitásra, a tömegtársadalmak tömeg­emberének hitvány és közönséges szórakozási formáira, az ellaposodó művészetekre, a baloldali és jobboldali politika ostoba hazugságaira, a kommunizmus zsák­utcájára, a képmutató modern klérusra. Dávila gyanúsan és undorral tekint a modern kor szcientizmusára és annak lapos, redukcionista tendenciáira is, a pusztán az emberben lévő démoninak, a zsarnokság kiteljesedésének szolgálatában álló technikai fejlődésre. Irtózik az egész életet ezer és ezer szállal átszövő vulgarizmustól. Megvetéssel szól a transzcendenciát és egyensúlyt vesztett, mindig csak az aktuális divatokat követő, egyszerre önelégült és uniformizált, és ezért jelentéktelen emberről, akit „nem a szeretet és az éhség, hanem az élv­hajhászat és a mohóság mozgat”. A modernitásban egyfajta neo­barbarizmust lát: „Miközben a modern gép napról napra bonyolultabb, a modern ember napról napra kezdetlegesebb”, aki végül, ha „megfelelően táplált”, már „a legnagyobb gyalázathoz is alkalmazkodik”. A valódi civilizáció megszületésének és tartós fenn­állásának szerinte épp a moder­nitás a kerékkötője: „A kimondottan modern szokások többsége bűncselekménynek minősülne egy valóban civilizált társadalomban”.

A magát reakciósnak aposztrofáló szerző szerint „a reakciós nem valamiféle különc, hanem egy megvesztegethetetlen gondolkodó”. Persze azért Dávila különc is volt, de ami a lényeges itt – és amit nem lehet eléggé hangsúlyozni –, az az, hogy nála a reakciós távolról sem valamiféle konkrét politikai-ideológiai állásfoglalást jelent, nem is öncélú provokációt, hanem egy radikális és konzekvens módon vállalt és gyakorolt kritikai-szellemi attitűdöt, a tagadás és szkepticizmus sajátos elegyét, melynek célkeresztjében mindenekelőtt a felvilágosodástól számított modernitás áll. A konvencionális, többségi állásponttal szemben Dávila a felvilágosodásban nem üdvözítő, az embereket végre nagykorúvá emelő történelmi-társadalmi folyamatot látott, hanem éppen ellenkezőleg: egyfajta általános létromlást, elsötétedést, amely nem pusztán a Nyugat alkonyát jelenti, hanem az egész civilizáció és kultúra csődjét. Az így beálló általános szellemi, kulturális és morális nivellálódásra gyógyírként az értékelvűséget, értékközpontúságot ajánlja, és azt, hogy térjünk vissza egy olyan, mindent átható hierarchikus, teocentrikus világképhez, amelyben mindennek és mindenkinek – a saját értéke szerint – kijelölt helye van.

Gómez Dávila egész életében rágódott az elmúlt kétszáz évnek és korának politikai, társadalmi, tudományos eredményein, morális, művészi állapotán és termésein – benne a „nyüzsgő kukacokra” emlékeztető emberi lények egyéni és kollektív, esztelen és brutális színjátékain. Úgy az egésszel en général nem tudott mit kezdeni: csócsálta és kiköpte. Hitét, reményét a katolicizmus Istenébe vetette, erőt a múltban, feloldódást a klasszikusokban talált, figyelmét letűnt korokra szegezte.

A kolumbiai remete problematikus szerző, gondolatai korántsem mentesek minden ellentmondástól, némelyek kifejezetten abszurdnak tűnhetnek. Tudatosan vállalt arisztokratikus távolmaradása a tevékeny, modern élettől azonban lehetővé tette számára, hogy kisszerű latolgatások nélkül fogalmazhassa meg metsző kritikáit a nyugati világban gyakran ujjongva ünnepelt Nagy Megérkezésről, a modernitásról, ahol ledőlni látszik minden tabu, és eltűnnek a rejtélyek, ahol a világ a kiszámíthatóság délibábját ölti, de ahol továbbra is „minden ember sarokba szorított állatként éli az életét”.

Fordította Pávai Patak Márta. Qadmon Kiadó, 2014, 208 oldal, 2850 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.