Könyv

Kiss Judit Ágnes: Szörnyszomszéd

  • - urfi -
  • 2015. szeptember 6.

Könyv

Nem tűnik se túl eredeti, se túl bonyolult ötletnek, hogy egy gyerekverskötet három ciklusa
– ebben a sorrendben – a családtagokat, a gyerek félelmeit, majd a létező és kitalált állatok kis gyűjteményét mutassa be. De még ezt sem sikerült kivitelezni. Az első és a harmadik egység valóban összetartozó verscsokrai közül kirí a második, amely ugyan a megtestesített félelmekkel – szörnyszomszéd, mumus, markoláb, vérpelék és vérnyulak – indul, de aztán elfogynak az idevágó közlemények, és jönnek a kajás mondókák, továbbá a Talicska-macska, a Bili füle meg a többiek.

Egyes versek a három évvel ezelőtti „felnőtt” kötetből, a Koncentrikus korokból kerültek ide. Akkor kritikusunk méltatta „az anya elvesztésével járó infantilizálódás hangsúlyos megjelenítését” a „gyerekgyászversekben”(lásd: Félúton, Magyar Narancs, 2012. szeptember 20.). Ebben az új kontextusban, az egyre szókimondóbb és problémaérzékenyebb gyerekirodalom mezőnyében már nem olyan nagy truváj a halálvers, de így is ezek a legegyénibb darabok. A többi fogást láttuk már Varró Dánieltől, a Rókatárgy Parti Nagy Lajosától, a Galagonya és a Bóbita Weöres Sándorától és a limerickek közelmúltbeli divathullámát meglovagoló, bohókás kortárs költőktől. De hát az legyen a szerző és a kekeckedő kritikus baja, hogy Kiss Judit Ágnes verseinek nincs saját hangja; attól még olvasó és felolvasó remekül elszórakozhat egy-két új szón, néhány emlékezetes képen, a sokféle ritmuson és – az erőtlen vagy erőltetett összecsengésekkel szemben érzékelhető túlsúlyban lévő – szellemes rímeken.

Európa, 2015, 62 oldal, 1990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.