Könyv

Kiss Judit Ágnes: Szörnyszomszéd

  • - urfi -
  • 2015. szeptember 6.

Könyv

Nem tűnik se túl eredeti, se túl bonyolult ötletnek, hogy egy gyerekverskötet három ciklusa
– ebben a sorrendben – a családtagokat, a gyerek félelmeit, majd a létező és kitalált állatok kis gyűjteményét mutassa be. De még ezt sem sikerült kivitelezni. Az első és a harmadik egység valóban összetartozó verscsokrai közül kirí a második, amely ugyan a megtestesített félelmekkel – szörnyszomszéd, mumus, markoláb, vérpelék és vérnyulak – indul, de aztán elfogynak az idevágó közlemények, és jönnek a kajás mondókák, továbbá a Talicska-macska, a Bili füle meg a többiek.

Egyes versek a három évvel ezelőtti „felnőtt” kötetből, a Koncentrikus korokból kerültek ide. Akkor kritikusunk méltatta „az anya elvesztésével járó infantilizálódás hangsúlyos megjelenítését” a „gyerekgyászversekben”(lásd: Félúton, Magyar Narancs, 2012. szeptember 20.). Ebben az új kontextusban, az egyre szókimondóbb és problémaérzékenyebb gyerekirodalom mezőnyében már nem olyan nagy truváj a halálvers, de így is ezek a legegyénibb darabok. A többi fogást láttuk már Varró Dánieltől, a Rókatárgy Parti Nagy Lajosától, a Galagonya és a Bóbita Weöres Sándorától és a limerickek közelmúltbeli divathullámát meglovagoló, bohókás kortárs költőktől. De hát az legyen a szerző és a kekeckedő kritikus baja, hogy Kiss Judit Ágnes verseinek nincs saját hangja; attól még olvasó és felolvasó remekül elszórakozhat egy-két új szón, néhány emlékezetes képen, a sokféle ritmuson és – az erőtlen vagy erőltetett összecsengésekkel szemben érzékelhető túlsúlyban lévő – szellemes rímeken.

Európa, 2015, 62 oldal, 1990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.