Kizökkent, kérdez, összeroppan

Krusovszky Dénes: A felesleges part

  • Horváth Györgyi
  • 2012. február 16.

Könyv


"Krusovszky roppant tapintatos lírikus, aki összeroppanásait vagy rémálmait is udvarias előzékenységgel tálalja fel az olvasónak" - írta Bán Zoltán András a költő előző, 2009-ben megjelent kötete kapcsán. Ez a megállapítás az új kötetre is igaz: Krusovszky ezúttal is egy szépen formált, megnyugtató költői nyelven tudósítja az olvasót szorongáskeltő vagy felkavaró hangulatokról, kérdésekről, történetekről és provokatív művészeti koncepciókról. Nem véletlenül fogalmazok így: a kötet egyik újdonsága ugyanis a metapoétikusként értelmezhető elemek erőteljes jelenléte, a művészet határaira való folyamatos rámutatás és reflexió, és a harmonikus szépség koncepciójának szelíd, de határozott perbe vonása.

A harmonikus szépségeszmény-nyel való szembeszállás apró villanásokban már az előző kötetben is ott volt, ezúttal azonban konkrét figurák, utalások és egyéb szövegszervező egységek révén sokkal hangsúlyosabban megjelenik, mint eddig. A kötet 55 verse - az eddigiektől eltérő módon - erőteljesen támaszkodik bizonyos előképekre, illetve mások által is jól azonosítható mítoszokra, műalkotásokra, avantgárd gesztusokra: Chris Burden korai (1971 áprilisa és 1974 májusa közti) performanszaira, Hart Crane modernista költő utolsó hajóútjának és öngyilkosságának történetére, a Marszüászt megnyúzó Apollón mítoszára, valamint magyar képzőművészeti alkotásokra. A kötetre általában véve jellemző az erős nyitás a képzőművészet felé (jól mutatja ezt már a borító is - a rajta látható műalkotás aztán a kötet egyik versének tárgya is lesz), de ebben a nyitásban nemcsak a különféle művészeti ágak közti átjárás a hangsúlyos és fontos, hanem a megelőzöttség és a művészet határaira való rákérdezés élménye is. A megelőzöttség, a korábbi alkotásokhoz való viszony tematizáltsága a legszembeötlőbb talán a Chris Burden-versek ironikus címadásában (mindegyik "másolat"), de ide tartozik a kötetnek az a (már jelzett) új vonása is, hogy közismert előképeket használ egy-egy kváziszerepvers vagy helyzetlíra kereteinek a kijelölésére. Ezen utóbbi vonás a kötet verseit, a megszólalásszituációkat sokkal konkrétabbá, jobban elképzelhetővé, és így könnyebben olvashatóvá teszi (ugyanakkor a jelentésgazdagságukat nem szegényíti). A művészet határaira való rákérdezés pedig különösen a halál és az emberi test mint felsérthető határ motívumával kapcsolódik össze: nemcsak a bőrét vesztett Marszüásznak a története (a teljes második ciklus) tartozik ide, de például Burden korai performanszai - testbe lőtt golyó, fulladás, üvegcserepeken hátrakötött kézzel végigtekergés, autóútra álhalottként kifekvés - és egyéb akciói, amiket a kötet első ciklusa megidéz. Vagy akár a Kutná Horában tett látogatást felidéző vers (A csontkápolna), ahol a lírai én az emberi csontokból emelt műalkotás (?) meglepő látványára adható adekvát reakciót keresi (és nem találja).

És ha már a ciklusoknál tartunk: számomra üdítően talányos volt A felesleges part szerkezete. Elvileg három ciklusból, továbbá (szintén önálló ciklusokként jelzett) kötetnyitó és -záró versből áll. De egyrészt a ciklusokon belül szétosztva, gyakran váltakozva találhatók a (már a címükkel is) szorosabban összetartozó versek; másrészt a versek egy része a címével szándékoltan származékosként vagy marginálisként (lásd "változat", "ornamens") jelenti be magát (és gyakran homályban hagyja, minek is lenne a "változata"); harmadrészt gyakoriak a belső oda-vissza utalások. Mindezek együtt azt eredményezik, hogy a kötet szerkezete folyton mozgásban van, az olvasó szokatlanul nagy szabadságot kap, hogy maga azonosítsa be a szerkezettartó központi elemeket (verseket, ciklusokat, hierarchikus és analógiás viszonyokat), és maga "építse fel" a kötetet.

A felesleges part amellett, hogy továbbra is markánsan Krusovszky hangján szól, erősen nyit a "szerepversszerű" szövegek felé (a szerző minden fórumon hangsúlyozza, nem szerepverseket ír), és - kevésbé hangsúlyosan, főleg a második ciklusban - az aprólékos leírásokban gazdag "tárgyias" versek felé. Az eddig inkább a lírai én absztrakt viszonyaira fókuszáló tekintet itt az eddigieknél erőteljesebben fordul a külső tárgyak (történetek, mítoszok, műalkotások) felé. És hát újra csak kizökkent, kérdez, összeroppan és szorong. Előzékenyen, persze. Jól csinálja.

Magvető, 2011, 84 oldal, 1990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.