Zsengék helyett

Potozky László: Áradás

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. február 17.

Könyv


Ha azzal kezdem, hogy a szerző huszonhárom éves, azt is hihetné az olvasó, hogy valamiféle zsengékről fogok beszélni. Hiszen ebben az életkorban kiforrott hangú költőkkel még csak-csak találkozhatunk, de prózaíróval nemigen. Az Áradás novelláinak szerzője kivétel; nem szorul rá a fiataloknak gyakran kijáró óvatoskodó kritikusi megközelítésre. Novellái hol a groteszk, hol a szociális elkötelezettségű irodalom felé mozdulnak el. Emlékezetesen - távolságtartással, mégis empátiával - ragadja meg az ember végső lelki elbukását, nyomorúságát, szánalmasságát. Legfeljebb annyit lehet felróni neki, hogy mikor például háborúról, halálról ír, néhol kitapinthatóan hiányzik a tapasztalat. Technikailag viszont teljesen kész novellista. Gazdaságosan bánik az eszközeivel, kerüli a harsányságot, a hatásvadászatot. Nem konkretizálja szövegeiben a teret és az időt, általános érvényre törekszik. Viszonylag rövid, cicomamentes, tárgyilagos és lényegre törő mondatokkal dolgozik. Tudja, miként adjon olyan címet, ami magában hordozza az elbeszélés lényegét, mégsem leplezi le előre. Van, ahol a fontos információk elhallgatására épít, tág teret hagyva az olvasói képzeletnek, máskor részletekben gazdag történetet ír, az ok-okozati összefüggéseket megvilágítva. Tehát a finomságok terén is meglehetős gyakorlatra tett már szert. Nem idegen tőle a klasszikus, lineáris, egyetlen eseményre koncentráló novella, de a hagyományos szerkezetet lazán felrúgó, több nézőpontból előadott elbeszélés sem.

 

Erdélyi Híradó, 2011, 111 oldal, ármegjelölés nélkül


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.