Zsengék helyett

Potozky László: Áradás

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. február 17.

Könyv


Ha azzal kezdem, hogy a szerző huszonhárom éves, azt is hihetné az olvasó, hogy valamiféle zsengékről fogok beszélni. Hiszen ebben az életkorban kiforrott hangú költőkkel még csak-csak találkozhatunk, de prózaíróval nemigen. Az Áradás novelláinak szerzője kivétel; nem szorul rá a fiataloknak gyakran kijáró óvatoskodó kritikusi megközelítésre. Novellái hol a groteszk, hol a szociális elkötelezettségű irodalom felé mozdulnak el. Emlékezetesen - távolságtartással, mégis empátiával - ragadja meg az ember végső lelki elbukását, nyomorúságát, szánalmasságát. Legfeljebb annyit lehet felróni neki, hogy mikor például háborúról, halálról ír, néhol kitapinthatóan hiányzik a tapasztalat. Technikailag viszont teljesen kész novellista. Gazdaságosan bánik az eszközeivel, kerüli a harsányságot, a hatásvadászatot. Nem konkretizálja szövegeiben a teret és az időt, általános érvényre törekszik. Viszonylag rövid, cicomamentes, tárgyilagos és lényegre törő mondatokkal dolgozik. Tudja, miként adjon olyan címet, ami magában hordozza az elbeszélés lényegét, mégsem leplezi le előre. Van, ahol a fontos információk elhallgatására épít, tág teret hagyva az olvasói képzeletnek, máskor részletekben gazdag történetet ír, az ok-okozati összefüggéseket megvilágítva. Tehát a finomságok terén is meglehetős gyakorlatra tett már szert. Nem idegen tőle a klasszikus, lineáris, egyetlen eseményre koncentráló novella, de a hagyományos szerkezetet lazán felrúgó, több nézőpontból előadott elbeszélés sem.

 

Erdélyi Híradó, 2011, 111 oldal, ármegjelölés nélkül


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.