Könyv

Kondor Vilmos: Szélhámos Budapest

  • Kránicz Bence
  • 2017. szeptember 10.

Könyv

Kondor Vilmos nagy évének ígérkezik az idei: egymilliárdos filmadaptáció készül közel egy évtizede megjelent, sorozatindító regényéből, a Budapest Noirból, amellyel a szerző végképp sikeresnek érezheti rokonszenves vállalását, a magyar hard boiled krimi utólagos megteremtését. Ám a mesterterv kivitelezése közben Kondor egyre gyengébb művekkel jelentkezett: minél értékesebbé vált a Budapest Noir mint márka, annál kevésbé lehetett bízni az élvezetes olvasmányokban. A mélypont a riporter főhőst, Gordon Zsigmondot elhagyó két novelláskötet, és a nyomukban kiadott kortárs tematikájú krimi, A bűntől keletre volt. A jó hír, hogy Kondor visszatért ahhoz, amit egyszer (kétszer) már jól megírt: a harmincas évek Budapestjéhez és Gordon alakjához.

A Szélhámos Budapest legfőbb erénye az ügyesen megtalált közeg, a nagy tétekre utazó szélhámosok egyszerre veszélyes és delejező világa. Naná, hogy Gordon is belebonyolódik a svindlibe, amelynek részletei azért A nagy balhé című Redford–Newman-klasszikus né­zői­nek mérsékelten fognak csak meglepetést okozni. Ám ez a lovagias félvilág alkalmat ad rá a szerzőnek, hogy Rejtő Jenő babérjaira törjön: az új szereplők egytől egyig karikatúrák, de a nagy stílű, szórakoztató fajtából, és a nevük is jó (a házi névbajnokságot Kragujevics Spázó nyeri). Arra is rá kell jönnünk, hogy Kondor rég nem krimiíróként, hanem kultúrtörténészként tekint magára, olykor szinte zsong a fejünk a kávémárkák és kalapfazonok lajstromozásától. Mindazonáltal jobban zavart, hogy valójában két regényt olvasunk. Az átverés mellett van itt egy ernyedtebb gyilkossági ügy is, de minek: sem Gordont, sem Kondort nem különösebben izgatja a megfejtés, viszont pont kijön a hatszáz oldal, ami kissé talán túlzás. Jó volt újra találkozni Gordonnal, de legközelebb némi önmérsékletre, na meg egy kevésbé bazári és olvasóriasztó borítóra is szükség volna.

Libri, 2016, 608 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.