RUI CARDOSO MARTINS: ÉS HA NAGYON MEG SZERETNÉK HALNI

  • - urfi -
  • 2011. április 7.

Könyv

Krumplibogárirtó, kötél, egy magas híd, egy kád víz és egy villanyborotva - ha nagyon meg szeretnél halni, szinte bármi megteszi.

Márpedig Portugália elnéptelenedő, sivár déli fertályán, Alentejóban az öngyilkosságnak nagy divatja van, itt található a világ legtöbb öngyilkosságát produkáló kistérség is. Számos (eredménytelen) kutatás firtatja, miért ölik meg minden évben magukat öt-tízszer annyian (főleg idős férfiak) Lisszabontól délre, mint a módosabb északon. A fülszöveg szerint "erre a kérdésre keresi a választ" a menő újságíróból gyorsan a legnagyobb díjakkal dekorált íróvá avanzsáló szerző első könyvének narrátora. De a Piszkafa nevű fiatal énelbeszélő inkább rögeszmésen tapicskol mások önsebzésében - Werthertől az internetes öngyilkoló csoportokig, a helyi sírásótól Kurt Cobainig. És közben arról se lehetnek kétségeink, hogy a szerelmi bánatban sorvadó ifjú végül mire használja a zsebében hordott rozsdás kézigránátot.

A csúnyácska, ám hiánypótló Modern Könyvtár sorozatban már olvashattuk Lobo Antunesnek a portugál kultúrát újraíró remekművét, és Peixoto lírai-mesés portréját Alentejo parasztjairól. Most ugyanennek a vidéknek a tragikus gúnyrajzát kapjuk: aki véletlenül nem öli meg magát, az reménytelenül hülye. Az átlagos honpolgár itt a gyerekét láncra verve tartja vissza az iskolától, vagy macskákat dobál le az ötödikről, hogy a szabadesést tanulmányozza. Közben ugyanúgy szellemes bemutatást nyer a város (nincs kimondva, de egyértelműen Portalegre a minta) helytörténete, mint a portugál történelem és irodalom nagyjai, vagy az örök botrány: a gyarmati háború kéjes kegyetlenkedései. Néha széteső a szöveg, és vannak olcsó húzásai, de alapvetően tisztességgel megírt, olykor bravúros mondatokat produkáló szórakoztató munkával állunk szemben, amelyből kiderül, hogy "még a halál is plágium" és "a hülye halál örökletes".

Fordította: Bense Mónika. Európa, 2010, 304 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.