Nihilista kiáltvány - Slawomir Shuty: Bomlás

  • Kovács Bálint
  • 2011. április 7.

Könyv

Slawomir Shuty a "lengyel irodalom fenegyereke": Bomlás című regényének megjelenését hét határra szóló botrány kísérte, majd a szerző különféle irodalmi díjakat nyert vele. Pedig a fordított sorrend lett volna logikus: annak kellett volna botrányt kavarnia, hogy ez a könyv bármilyen díjat elnyerhetett.

Slawomir Shuty a "lengyel irodalom fenegyereke": Bomlás című regényének megjelenését hét határra szóló botrány kísérte, majd a szerző különféle irodalmi díjakat nyert vele. Pedig a fordított sorrend lett volna logikus: annak kellett volna botrányt kavarnia, hogy ez a könyv bármilyen díjat elnyerhetett.

A Bomlás néhány évtizeddel ezelőtt csak egy unalmas közhely lett volna, ma viszont már egy kifejezetten idegesítő közhely: a kapitalista rendszer, a fogyasztói társadalom és a bürokrácia gúnyos, lenéző kritikája ez a tulajdonképpen történet nélküli monológ, olyan mondatokkal, mint "a médiában már semmi sem valóságos" vagy hogy "hiszel a fogyasztás utáni életben?". A kritizált rendszer helyébe viszont Shuty - vagy a banki csinovnyikként dolgozó, önéletrajzi téglákból épített főhős - nem kínál semmiféle alternatívát, hacsak az állandó drogozást nem vesszük annak. Így viszont a regény nem több egy lázadó kiskamasz dühödt ostobaságánál - noha a szerző életkora mást mutat. Az erőltetett és néha gyermeteg trágár beszéd, az egyéb ordenáréságok ismételgetése (a szerző kedvenc témái a fingás és a slejm), a szöveg egyik "csúcspontjának" számító fantáziálás a munkahelyen rendezett mészárlásról, továbbá az üres, kínos, százszor hallott "filozofálások" a rendszer elhibázottságáról meg a média pestiséről mégis ezt a jó esetben gyorsan múló életszakaszt idézik.

De nem csak a "gondolati" tartalom, a kivitelezés is erősen problematikus. A kőegyszerű mondanivaló legkésőbb a tizedik oldalon leesik annak is, aki elbóbiskolt olvasás közben - és éppen ekkortájt fordul a szöveg önismétlésbe, ami különösen kellemetlen, tudva, hogy hátravan még 170 apró betűs oldal. A szerző ráadásul olyannyira elégedett saját, szarkasztikusnak is csak kis túlzással nevezhető stílusával, hogy akár oldalasra nyújtja azokat az egyéb szereplők szájából elhangzó monológokat, amelyeknek egyetlen célja, hogy kiderüljön: aki beszél, az szánni való, üresfejű idióta - bár ez az igen gyakori megszólalások nélkül is kikövetkeztethető a Bomlás azon alapállításából, mely szerint mindenki hülye, aki él, és nem barlangban, hanem a kapitalizmus hosszú karmú kezei közt tengeti felesleges életét.

A Bomlás újra bebizonyítja, hogy (a szerző által gyakran hangoztatott) tabudöntési szándék kiáltványokhoz önmagában is elegendő lehet ugyan, egy regényhez viszont semmiképp sem.

Fordította Józsa Árpád, Napkút Kiadó, 2010, 193 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.