Kultúra a magyar médiában: Ellentétes tendenciák

  • Bence Ottó
  • 1999. szeptember 29.

Könyv

Idén áprilisban Kell-e kultúrát közvetítenie a televíziónak? címmel rendezett a Teleki Alapítvány Budapesten médiakonferenciát. A kérdés provokatív jellege és tartalmi sugallata, azon túl, hogy bármely kulturális területen dolgozó szakembert érzékenyen érint, arra a bizonytalanságra utal, ami nemcsak az utóbbi évtized szűkebb kulturális médiapiacát, hanem a kultúra jelenlegi magyarországi helyzetét is jellemzi. Szükség van-e egyáltalán kulturális műsorokra a televízióban? Ha igen, milyen "szervírozást" igényel a magas és az alternatív kultúra ebben a rapid szellemi, mentális paradigmaváltásban, ami a kilencvenes évek világfalujának magyar dűlőjén zajlik? Levonhatók-e a médiapiac fogyasztói ítéletéből a kulturális műsorokra és a kultúrára vonatkozó messzemenő következtetések?
Idén áprilisban Kell-e kultúrát közvetítenie a televíziónak? címmel rendezett a Teleki Alapítvány Budapesten médiakonferenciát. A kérdés provokatív jellege és tartalmi sugallata, azon túl, hogy bármely kulturális területen dolgozó szakembert érzékenyen érint, arra a bizonytalanságra utal, ami nemcsak az utóbbi évtized szűkebb kulturális médiapiacát, hanem a kultúra jelenlegi magyarországi helyzetét is jellemzi. Szükség van-e egyáltalán kulturális műsorokra a televízióban? Ha igen, milyen "szervírozást" igényel a magas és az alternatív kultúra ebben a rapid szellemi, mentális paradigmaváltásban, ami a kilencvenes évek világfalujának magyar dűlőjén zajlik? Levonhatók-e a médiapiac fogyasztói ítéletéből a kulturális műsorokra és a kultúrára vonatkozó messzemenő következtetések?

A kérdések felvetése a 90-es évek sajátja, és radikálisan különbözik a 60-as, 70-es, 80-as évek kérdőjeleitől, amikor a pártállami televízó, rádió és írott sajtó kulturális "küldetése" még evidenciaként jelentkezett. Sőt a média nagy része nemcsak kulturális értékeket közvetítő, hanem kulturális értékteremtő funkciókat is magától értetődő természetességgel vállalt fel. Már ez a "leépülési" folyamat paradox módon gyakran még a legtisztességesebb gondolkodók szemében is a kultúra "aranykorává" avatja visszamenőleg a Kádár-korszak szelektív kultúrpolitikájának évtizedeit. Azt hiszem, nem kell bizonygatni, mennyire ártalmas ez a nosztalgikus közbeszéd a magyar kortárs kultúra szempontjából, mely ebben az évszázadban civil szemszögből talán a legmozgalmasabb, legsokszínűbb és legszabadabb évtizedét éli.

Az áprilisi médiakonferencián résztvevők meghatározó része ugyanakkor a kultúra fogalma alatt - akárcsak a publicisztika - a klasszikus művészeti ágakat és a művészeti tematikájú műsorokat értette. Ez is jelzi a kultúra fogalmának összezsugorodását, újrazáródását, noha a 90-es évek elejének, közepének hívószavai a nyitottság, a befogadás és a sokszínűség voltak. Mindez arra az új politikai és gazdasági elitek által sugallt közvélekedésre is utal, amely a jelenkor kultúrájában való jártasságot egyfajta szükségtelen plusznak tekinti.

A kultúra ma Magyarországon a jobbindulatúak számára is csak

vacsora utáni desszert,

amely az infotainment korában egyre inkább a "szórakoztató hírgyártás" mögötti másodlagos, marginális igény.

Miközben a kilencvenes éveket olyan nemzetközi hírű filozófusok, mint Postman vagy Baudrillard a telekommunikáció eksztatikus évtizedeként, a "mindhalálig szórakoztatás" korszakaként írják le, a magyar gondolkodók egy része ezt a néhány évet a "kultúrsokk" évtizedeként tartja számon. Noha közismertek a kultúra központi támogatásának drasztikus csökkenéséről szóló adatok, és hiányzik az intenzív magánmecenatúra, mégsem írhatók le ezek az évek a kultúrapátia időszakaként. Egymást érik a színvonalas színházi, zenei fesztiválok, a képzőművészeti kiállítások, az irodalmi felolvasóestek, Budapestnek Európában egyedülálló művészmozi-hálózata van - nehézségekkel küzdve, de működnek azok a közalapítványok, alapítványok és civil szervezetek, melyek a kultúra támogatását tűzték ki célul. A művészeti piac egyes területeinek (könyvkiadás, színház) financiális zuhanórepülése 1996-97-re megállt, sőt tavaly a kiadói és színházi bevételek már 20 százalékkal nőttek. Miközben a művészeti terepen néhol már látszik a fény az alagút végén, a média kulturális területein tovább tart a szemléleti válság.

Mintha a kulturális tájékoztatás a kulturális valósággal ellentétes tendenciákat követne Magyarországon: míg a televízióban az 1989-től 1996-ig tartó időszakot a kultúra vizuális közvetítésének sokműfajúsága jellemzi, addig az 1997-től napjainkig tartó időszakot az egyre gyérülő kulturális műsorkínálat. A kulturális nyilvánosságnak ezt a beszűkülését semmiképpen sem indokolja a kulturális események kínálata, sokkal inkább az infotainment hatására kibontakozó szemléleti válság, mely egyszerre bizonytalanította el a média döntéshozóit és a publikumot.

Érdemes talán ebből a szempontból megemlíteni egy egykor rendkívül népszerű televíziós kulturális magazin, a Stúdió sorsát, mely 1980-ban indult, és a nyolcvanas években másfél-kétmillió rendszeres nézője volt. Ez az a nézettségi index, amelyért a kereskedelmi televíziók megjelenésével a 90-es évek végén ádáz piaci harcok dúlnak. Ennek a kulturális magazinformának a sikere a hivatkozási alap a 90-es évek kultúrbarát idealistái számára, akik úgy gondolják, a kultúrát lehet ma is úgy szervírozni, mint akkor, csak vizualitás, pénz és jó adásidő kérdése az egész. Elfelejtik, hogy a Stúdió egy speciális kor furcsa összjátékának terméke volt, ahol a rendkívüli nézettség kulcsa a néző alternatívátlanságán és a tartalmi és formai elemek újdonságértékén túl a magaskultúra politikai "áthallásos" jellege volt. A műsor a viszonylag "szabad szájú" gondolatközlő interjúkon, riportokon keresztül erősítette a társadalom különböző rétegeiben azt a hitet, hogy a kultúrának társadalomformáló "küldetése" van, illetve azt, hogy a kultúra szinte az egyetlen terepe a magyar puha diktatúrának, ahol - ha áttételesen is - szabad és lehet rendszerkritikával élni, és a kollektív elfojtásokat izgalmas formában artikulálni.

A Stúdió kulturális magazin a 90-es évek közepére elveszítette előző nézői bázisának kétharmadát, majd két évvel ezelőtt megszűnt. Ez egyrészt törvényszerű folyamat volt, hiszen a pártállam felszámolásával értelmét vesztette a kultúra politikai "áthallásos" jellege, és a magaskultúra támogatása nem bizonyult többé a váltakozó politikai elitek számára hatásos eszköznek az értelmiség pacifikálására. Cinikusabb vélemények szerint nem volt kit és nem volt miért pacifikálni.

A klasszikus értelmiségi szerepek,

melyeket a diktatúra indirekt módon konzervált, feloldódtak a piacgazdság "királyvize" alatt, új karrierpályák nyíltak. A kultúrafogyasztók tábora összezsugorodott: egyik oldalon a tudástőke konvertálása, az egzisztenciális lehetőségek kiaknázása, a másik oldalon a "papucsos" értelmiség - amely a puha diktatúra kultúrájának tömeges fogyasztója volt - elszegényedése olyan folyamat, amely elterelte a figyelmet a kortárs kultúra eseményeiről. Csak az a már-már fanatikus "kultúrafüggő" publikum tartott ki a műsor mellett, amelyet valóban érdekeltek a kilencvenes évek kulturális gondolatai.

Ezen az objektív folyamaton túl azonban a vizuális magazin alaphibája hasonló volt, mint sok jelenkori magyarországi kulturális eseményé, rendezvényé: hiányzott belőle a Zeitgeist-hoz való alkalmazkodás és az új ízlés- és korformálás képessége. Elmulasztotta a kultúraszemléletet demokratizálni, nem figyelt a klasszikus elitkultúra határain túlra, képtelen volt az alternatív vagy a tömegkultúra színvonalas eseményeit a látóterébe emelni. Ráadásul az interjúk nagy része a valóság sokszínűségével szemben állandóan a kultúrát temette: és ki az, aki huzamosabb ideig szeret egy szobában tartózkodni egy halottal, ha az csak "tetszhalott" is?

A kilencvenes évek közepétől Magyarországon folyamatosan szűkült az elektronikus médiában a kulturális nyilvánosság: a közszolgálati televízióban a gyengébben szponzorálható kulturális műsorok vagy megszűntek, vagy éjszakai időpontokra kerültek át. Ezt a folyamatot nem a kereskedelmi televíziók két évvel ezelőtti megjelenése váltotta ki, csupán felgyorsította. A piacban, fogyasztókban és extraprofitban gondolkodó kereskedelmi tévék érdektelensége a kulturális műfajok iránt pedig a szponzoráció és az aktív, folyamatos kultúrafogyasztók hiányával magyarázható.

Mi, akik a kultúracsinálók civil szektorát képviseljük, sajátjaink mellé további ötleteket várunk a szakterületünkkel kapcsolatban. Olyan módszereket, melyekkel izgalmasan közvetíthető a kulturális érték, melyekkel szélesebb nyilvánosság figyelme is befogható ebben az új piaci helyzetben. Veszélyérzetünkön túl kérdéseink is vannak: nem a kultúra lényegét, a szabad, sémákon túli önműködést fojtja-e meg, ha előbb-utóbb alárendelődik a piac követelményeinek, a professzionalitás látszatát keltő marketingfilozófiának? Milyen eszközökkel kerülhető el mindez? Milyen kooperációkat igényel ez az új helyzet?

Persze nap mint nap érezzük, hogy mindehhez nem elég pusztán csak a kreativitás, ehhez a szélesebb értelemben vett környezet változása is szükségeltetik. Az elektronikus médiában bekövetkező szemléleti fordulathoz egyrészt a sokak által emlegetett új középosztály kialakulása - mely rendszeres kultúrafogyasztó, és ezáltal erősíti a művészeti értékek piacképességét -, másrészt a döntéshozói pozícióba emelkedő, kultúrabarát politikai, gazdasági és médiaelit.

Hogy mi valósul meg az ideákból és a reményekből, az az elkövetkező öt-tíz év izgalmas kérdései közé tartozik. Egyelőre azonban hiányzik az elitek gondolkodásából az a bölcsesség, mely a kultúra fontosságát nem aktuálpolitikai és ökonomikus szempontok alapján mérlegeli, hanem a kultúrát a lélek "pacifikálásának" legfontosabb eszközeként éli meg.

Bence Ottó

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.