Könyv

Lars Joachim Grimstad: Eltűnt gyerekek

Könyv

Egy titokzatos ország nem kevésbé titokzatos diktátora bár ritkán kel útra – akkor is diktátorcimborái meglátogatására kerekedik csak fel, hogy jól megvitassák egymás között, ki, mit diktál a saját országában –, érdekes módon kedvet kap, hogy megtekintse Norvégiát, na meg az újdonsült miniszterelnököt, aki taxisofőrből avanzsált a nép kedvenc vezetőjévé. És bár a tisztelettudó vezér nem érkezik üres kézzel a skandináv térségbe, arra azért senki sem számít, hogy míg a királyi pár arannyal bevont sík képernyős tévét kap, addig a miniszterelnöknek saját fiát ajándékozza. Az abszurd felütéssel kezdődő ifjúsági regényben (a trilógia első része) az elszabadult írói fantázia humoros, kicsit karcos, lendületes stílus kíséretében úgy szórakoztat és hökkent meg, hogy közben komoly témákat (a családtól a technikai vívmányokig) felvetve kemény társadalomkritikát is nyújt: kifiguráz és élesen bírál norvég mintákat, újgazdag attitűdöt vagy például politikusi és közemberi szerepeket. A többi közt az éj leple alatt ágyukból eltűnő gyerekek után folyó nyomozás az elképzelhetetlen bűnügyről szóló krimiből furfangos ötletté alakul. Grimstad legnagyobb szerzői erénye az őrültségen túl az a közhely, hogy komolyan veszi, partnernek tekinti a gyerekeket. Az írói szándékról meg kiderül, hogy ha nem is teljességgel, de kiszámíthatatlan, mert a könnyebb út helyett Grimstad az izgalmasat választja.

Fordította: Petrikovics Edit. Kolibri, 2017, 372 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.