Könyv

Megbukott bűvészinasok

  • Götz Eszter
  • 2018. augusztus 26.

Könyv

A fotóalbum végére szórt, „kidobás előtt még átnézni” csomagba utalt képek indították Sándor Anikót arra, hogy megismerje a saját családja történetét. Egy tétlen délután, egy véletlenül előkerült régi napló, egy rokonlátogatás és sok-sok kérdés, eltitkolt vagy utólag elmaszatolt események, a 20. századi kelet-európai történelem rúgásai egy átlagos magyar családban – és nahát, mindegyikhez odakívánkozik egy-egy régi kép, vagy csak a gyerekkori pillanat fényképszerűen beégett emléke. Előkerülnek történetek, amelyek ott és akkor egyszerű magyarázatot kaptak, de a láthatatlan szálakat utólag fölfejtve minden másnak bizonyul: a zsidó gyerekeket mentő kamasz fiú, a nagymama vadházassága, a boldogtalan anya önpusztító kísérletei, vagy a régi tányérsapka, amiről a családon kívül persze mindenki tudta, hogy ávós viselet.

Sándor Anikó mindig saját élményanyagot dolgoz fel, de ezúttal nem kompakt történetet mesél. Több párhuzamos szálra fűzi föl a család kanyargós históriáját, és hagyja, hogy a felfedezés, az egyre mélyebb titkokba való beleereszkedés izgalmát ne szedje racionális rendbe se az időrend, se bármi más ráerőltetett szerkezet. Egy olyan család titkai jönnek elő, ahol a közös emlékezetet elhallgatás fedte, ahol nem adták át a tapasztalatokat a következő generációknak, ahol mindenkinek elölről kellett megtanulnia, milyen fegyverek használatosak a történelem és az emberi kapcsolatok csatamezőjén. A tapasztalatokon túl a könyvben nem kevés drámai alapanyag is körvonalazódik. Nagy kár, hogy a szerző nem bízott ebben eléggé, és belevont néhány olyan epizódot is, amelyek ha következnek is a család történetéből, de szorosabban nem kapcsolódnak ahhoz, és ezzel megtörik a feltárulás elementáris lendületét.

Jaffa Kiadó, 2017, 215 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.