Könyv

Megbukott bűvészinasok

  • Götz Eszter
  • 2018. augusztus 26.

Könyv

A fotóalbum végére szórt, „kidobás előtt még átnézni” csomagba utalt képek indították Sándor Anikót arra, hogy megismerje a saját családja történetét. Egy tétlen délután, egy véletlenül előkerült régi napló, egy rokonlátogatás és sok-sok kérdés, eltitkolt vagy utólag elmaszatolt események, a 20. századi kelet-európai történelem rúgásai egy átlagos magyar családban – és nahát, mindegyikhez odakívánkozik egy-egy régi kép, vagy csak a gyerekkori pillanat fényképszerűen beégett emléke. Előkerülnek történetek, amelyek ott és akkor egyszerű magyarázatot kaptak, de a láthatatlan szálakat utólag fölfejtve minden másnak bizonyul: a zsidó gyerekeket mentő kamasz fiú, a nagymama vadházassága, a boldogtalan anya önpusztító kísérletei, vagy a régi tányérsapka, amiről a családon kívül persze mindenki tudta, hogy ávós viselet.

Sándor Anikó mindig saját élményanyagot dolgoz fel, de ezúttal nem kompakt történetet mesél. Több párhuzamos szálra fűzi föl a család kanyargós históriáját, és hagyja, hogy a felfedezés, az egyre mélyebb titkokba való beleereszkedés izgalmát ne szedje racionális rendbe se az időrend, se bármi más ráerőltetett szerkezet. Egy olyan család titkai jönnek elő, ahol a közös emlékezetet elhallgatás fedte, ahol nem adták át a tapasztalatokat a következő generációknak, ahol mindenkinek elölről kellett megtanulnia, milyen fegyverek használatosak a történelem és az emberi kapcsolatok csatamezőjén. A tapasztalatokon túl a könyvben nem kevés drámai alapanyag is körvonalazódik. Nagy kár, hogy a szerző nem bízott ebben eléggé, és belevont néhány olyan epizódot is, amelyek ha következnek is a család történetéből, de szorosabban nem kapcsolódnak ahhoz, és ezzel megtörik a feltárulás elementáris lendületét.

Jaffa Kiadó, 2017, 215 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.