Könyv

Megbukott bűvészinasok

  • Götz Eszter
  • 2018. augusztus 26.

Könyv

A fotóalbum végére szórt, „kidobás előtt még átnézni” csomagba utalt képek indították Sándor Anikót arra, hogy megismerje a saját családja történetét. Egy tétlen délután, egy véletlenül előkerült régi napló, egy rokonlátogatás és sok-sok kérdés, eltitkolt vagy utólag elmaszatolt események, a 20. századi kelet-európai történelem rúgásai egy átlagos magyar családban – és nahát, mindegyikhez odakívánkozik egy-egy régi kép, vagy csak a gyerekkori pillanat fényképszerűen beégett emléke. Előkerülnek történetek, amelyek ott és akkor egyszerű magyarázatot kaptak, de a láthatatlan szálakat utólag fölfejtve minden másnak bizonyul: a zsidó gyerekeket mentő kamasz fiú, a nagymama vadházassága, a boldogtalan anya önpusztító kísérletei, vagy a régi tányérsapka, amiről a családon kívül persze mindenki tudta, hogy ávós viselet.

Sándor Anikó mindig saját élményanyagot dolgoz fel, de ezúttal nem kompakt történetet mesél. Több párhuzamos szálra fűzi föl a család kanyargós históriáját, és hagyja, hogy a felfedezés, az egyre mélyebb titkokba való beleereszkedés izgalmát ne szedje racionális rendbe se az időrend, se bármi más ráerőltetett szerkezet. Egy olyan család titkai jönnek elő, ahol a közös emlékezetet elhallgatás fedte, ahol nem adták át a tapasztalatokat a következő generációknak, ahol mindenkinek elölről kellett megtanulnia, milyen fegyverek használatosak a történelem és az emberi kapcsolatok csatamezőjén. A tapasztalatokon túl a könyvben nem kevés drámai alapanyag is körvonalazódik. Nagy kár, hogy a szerző nem bízott ebben eléggé, és belevont néhány olyan epizódot is, amelyek ha következnek is a család történetéből, de szorosabban nem kapcsolódnak ahhoz, és ezzel megtörik a feltárulás elementáris lendületét.

Jaffa Kiadó, 2017, 215 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.