Könyv

Meliorisz Béla: Vagyunk örökké

  • KáDé
  • 2020. október 17.

Könyv

A szerző negyedik könyve közel másfél évtized elteltével követte a legutóbbit. Van rizikó abban, ha tizenöt évig készül egy költő új gyűjteménye, bizonyos hangok, motívumok, költői eszközök képesek elfáradni ennyi idő alatt. Ilyesmiről itt nemigen beszélhetünk, az egész anyag meglepően frissnek hat, annak ellenére is, hogy egy és más az ideálisnál talán egy kicsivel többször van elismételve benne. De hát tizenöt év sok verset jelent(het), a sok vers pedig az önismétlés veszélyét hordozza magában a legjobb költőknél is.

A Vagyunk örökké esetében ez az önismétlés mégsem válik zavaróvá, legalábbis az esetek többségében nem, ugyanis a kötet egésze, tematikusan és szerkezetileg is egy-egy jól körülhatárolható gondolat köré épül. Nagyon leegyszerűsítve, a múlandóság a kötet nagy témája (rögtön a kötetcímmel is ironikus játékba bonyolódva), az egyén múlandósága, emlékezetének sérülékenysége, kapcsolatainak felbomlása, és felbomlottan is állandó jelenléte. „kirajzolódni a mából észrevétlen / ez volna minden vágyam” – indul a versek sora. Felbukkannak a szülők is, de a legfontosabb elveszített alak mégis a feleség. Az elhunyt nő emléke, és a továbbélés nehézsége mozgatja ezt a nem annyira komor, mint inkább melankolikus, a veszteséget az élet részeként felfogó lírát. Van benne pátosz, szenvedély és olykor valami finom humor is. „darabokra esik / az elkezdett mondat / nem értem nemléted / vége a hasonlatoknak” – áll az egyik szép versben. De nincs vége.

Jelenkor, 2020, 196 oldal, 1999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.