Könyv

Michael Feeney Callan: Robert Redford

  • - kg -
  • 2015. március 13.

Könyv

Egy Heideggertől vett idézettel zárul és Henry David Thoreau emlegetésével indul Robert Redford vaskos életrajza: a köztes 600 oldalt is valami nemes emelkedettség, a nagy szellemeknek kijáró komolyság lengi be. A hely­kitöltési kényszer minden sztár­életrajz sajátja, de az azért a műfaj paródiájaként is olvasható, hogy Michael Feeney Callan a Redfordról szóló legelső fejezetet Amerika megszületésével kezdi („Amerika egy álom nyomán virágzott ki…”), csak azért, mert Robert Redford is amerikainak született. A továbbiakban is sűrű amerikázás vezet át az életrajzi adalékok tömkelegén: nem sokkal azután, hogy Redfordban újra megszólal a festés utáni vágy (ez bizony néha megszólal), arról értesülünk, hogy a színész már „kis­kamaszkora óta kereste a hidat, amellyel megértheti és összebékítheti szülői örökségének két ellentétes Amerikáját”. Ilyen hidakból és lelki átjárókból akad még jó néhány az oldalrengetegben, de a szerzőt menti, hogy Redford lelki hídjainak bejárása mellett olyan alaposan járja körül Hollywoodot, azt a közeget, melyet Redford hol kiszolgált, hol kicselezett, hogy azt bármely filmtörténész megirigyelhetné. Aki akarja, megfejtheti a politikai aktivista és a Sundance-alapító Redford moz­gatórugóit is, hiszen rengeteg minden – még Heidegger is – elfért e telefonkönyv vastagságú kötetben. Redford kedves forgatókönyv­írója, William Goldman szerint Hollywoodban senki nem tud semmit (a könyvben ez, ki tudja miért, így szerepel: „Hollywoodban senki sem ért semmihez”), és ha valami, ez lehet e dicső karrier tanulsága: hosszan olvashatunk a nagy Redford-sikerekről (pl. Butch Cassidy és a Sundance kölyök) és a nagy Redford-bukásokról (pl. A nagy Gatsby), a hozzájuk vezető út ezernyi részletéről, de végül mindig Goldman bölcsességénél lyukadunk ki. Csekély nyereség ez 600 oldal után.

Fordította Siklós Márta. Európa Kiadó, 2014, 612 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.