Könyv

Michael Feeney Callan: Robert Redford

  • - kg -
  • 2015. március 13.

Könyv

Egy Heideggertől vett idézettel zárul és Henry David Thoreau emlegetésével indul Robert Redford vaskos életrajza: a köztes 600 oldalt is valami nemes emelkedettség, a nagy szellemeknek kijáró komolyság lengi be. A hely­kitöltési kényszer minden sztár­életrajz sajátja, de az azért a műfaj paródiájaként is olvasható, hogy Michael Feeney Callan a Redfordról szóló legelső fejezetet Amerika megszületésével kezdi („Amerika egy álom nyomán virágzott ki…”), csak azért, mert Robert Redford is amerikainak született. A továbbiakban is sűrű amerikázás vezet át az életrajzi adalékok tömkelegén: nem sokkal azután, hogy Redfordban újra megszólal a festés utáni vágy (ez bizony néha megszólal), arról értesülünk, hogy a színész már „kis­kamaszkora óta kereste a hidat, amellyel megértheti és összebékítheti szülői örökségének két ellentétes Amerikáját”. Ilyen hidakból és lelki átjárókból akad még jó néhány az oldalrengetegben, de a szerzőt menti, hogy Redford lelki hídjainak bejárása mellett olyan alaposan járja körül Hollywoodot, azt a közeget, melyet Redford hol kiszolgált, hol kicselezett, hogy azt bármely filmtörténész megirigyelhetné. Aki akarja, megfejtheti a politikai aktivista és a Sundance-alapító Redford moz­gatórugóit is, hiszen rengeteg minden – még Heidegger is – elfért e telefonkönyv vastagságú kötetben. Redford kedves forgatókönyv­írója, William Goldman szerint Hollywoodban senki nem tud semmit (a könyvben ez, ki tudja miért, így szerepel: „Hollywoodban senki sem ért semmihez”), és ha valami, ez lehet e dicső karrier tanulsága: hosszan olvashatunk a nagy Redford-sikerekről (pl. Butch Cassidy és a Sundance kölyök) és a nagy Redford-bukásokról (pl. A nagy Gatsby), a hozzájuk vezető út ezernyi részletéről, de végül mindig Goldman bölcsességénél lyukadunk ki. Csekély nyereség ez 600 oldal után.

Fordította Siklós Márta. Európa Kiadó, 2014, 612 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.