Könyv

Michael Feeney Callan: Robert Redford

  • - kg -
  • 2015. március 13.

Könyv

Egy Heideggertől vett idézettel zárul és Henry David Thoreau emlegetésével indul Robert Redford vaskos életrajza: a köztes 600 oldalt is valami nemes emelkedettség, a nagy szellemeknek kijáró komolyság lengi be. A hely­kitöltési kényszer minden sztár­életrajz sajátja, de az azért a műfaj paródiájaként is olvasható, hogy Michael Feeney Callan a Redfordról szóló legelső fejezetet Amerika megszületésével kezdi („Amerika egy álom nyomán virágzott ki…”), csak azért, mert Robert Redford is amerikainak született. A továbbiakban is sűrű amerikázás vezet át az életrajzi adalékok tömkelegén: nem sokkal azután, hogy Redfordban újra megszólal a festés utáni vágy (ez bizony néha megszólal), arról értesülünk, hogy a színész már „kis­kamaszkora óta kereste a hidat, amellyel megértheti és összebékítheti szülői örökségének két ellentétes Amerikáját”. Ilyen hidakból és lelki átjárókból akad még jó néhány az oldalrengetegben, de a szerzőt menti, hogy Redford lelki hídjainak bejárása mellett olyan alaposan járja körül Hollywoodot, azt a közeget, melyet Redford hol kiszolgált, hol kicselezett, hogy azt bármely filmtörténész megirigyelhetné. Aki akarja, megfejtheti a politikai aktivista és a Sundance-alapító Redford moz­gatórugóit is, hiszen rengeteg minden – még Heidegger is – elfért e telefonkönyv vastagságú kötetben. Redford kedves forgatókönyv­írója, William Goldman szerint Hollywoodban senki nem tud semmit (a könyvben ez, ki tudja miért, így szerepel: „Hollywoodban senki sem ért semmihez”), és ha valami, ez lehet e dicső karrier tanulsága: hosszan olvashatunk a nagy Redford-sikerekről (pl. Butch Cassidy és a Sundance kölyök) és a nagy Redford-bukásokról (pl. A nagy Gatsby), a hozzájuk vezető út ezernyi részletéről, de végül mindig Goldman bölcsességénél lyukadunk ki. Csekély nyereség ez 600 oldal után.

Fordította Siklós Márta. Európa Kiadó, 2014, 612 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.