Könyvmelléklet – kritika

„Minden fontosat elvégeztek”

Irena Brežná: Minden világok legjobbika

  • Balogh Magdolna
  • 2022. szeptember 28.

Könyv

A németül író, szlovák származású Irena Brežná nem ismeretlen a magyar olvasók előtt: 2016-ban jelent meg (ugyancsak Vályi Horváth Erika fordításában) A hálátlan idegen című, önéletrajzi elemekkel átszőtt regénye.

Abban az 1968-ban, 18 évesen szüleivel Svájcba emigrált szerző kritikusan, de humorral és iróniával mutatja be a menekültlét, majd a letelepedés és beilleszkedés folyamatának bonyolult egzisztenciális, kulturális és társadalmi kihívásait. Brežná ráadásul nem csupán saját bőrén tapasztalta meg a haza- és nyelvváltás buktatóit, hanem pszichológusként és tolmácsként végzett munkája során is rengeteg tapasztalatot szerzett a menekültek traumáiról.

E 2008-ban született, ugyancsak önéletrajzi ihletésű műből az írónő ötvenes évekbeli gyerekkorának Trencsénben játszódó történetét ismerhetjük meg. Elbeszélője a 11 éves Jana, aki lánglelkű forradalmár lelkületével a „progresszív” elemet képviseli „burzsoá” családjában. És bár egy interjúban az írónő elmondta, hogy Jana elkötelezett forradalmisága rá nem volt jellemző, hőséhez hasonlóan őt is apai nagyanyja nevelte: ügy­véd apjának ugyanis (akitől elvették az irodáját) fizikai munkát kellett végeznie, építkezéseken dolgozott, és csak hétvégén mehetett haza a családjához. Anyja, hogy segítse a család megélhetését, a nyugati rokonoktól kapott kötőgépen feketén pulóvereket kötött. Miután az asszonyt disszidálási kísérlet miatt egy év börtönre ítélték, a családban tabu lett az említése. Mindez traumatizálta a gyereket, aki képzeletét szabadjára engedve próbált megbirkózni édes­anyja (utóbb szerencsére átmenetinek bizonyult) elvesztésének terhével: ez a kamaszodó kislány számára súlyos megpróbáltatás a mű szürreális álomképeiben és fantáziáiban köszön vissza.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.