Könyv

Mindennek vége! Andrássy Ilona grófnő első világháborús naplója

  • - kyt -
  • 2015. március 26.

Könyv

Leveleket, naplót bírálat tárgyává tenni nem minden aggály nélkül való, főleg ha nem is a szerző döntött a közzétételről. Másrészt viszont nyilvánvaló, hogy vannak izgalmas és unalmasabb naplók a személytől, stílusától, az ábrázolt korszaktól függően. Azért ez a sok köntörfalazás, mert Andrássy Ilona naplóját nem tudnám kifejezetten érdekfeszítőnek nevezni, pedig minden adott az ellenkezőjéhez: a művelt stílus, a nagy idők, az intenzív testi-lelki jelenlét. Húgához, Katinkához, a „vörös grófnőhöz” képest érezhetően ő volt a jó kislány, aki azonban a nem ritka jóízű zsidózások mellett főúri környezetétől sem tagadta meg a kemény szavakat.

A napló kezdőpontja az a bizonyos „különös nyár-éjszaka”. Ekkor már ötödik éve boldog és szerető felesége Esterházy Pálnak – vendégségek, bálok, vadászatok: másból sem áll az életük. Beüt a háború, Pál gróf  tartalékosként a frontra indul, fele­sége pedig kitanul ápolónőnek, de nem illendőségből és passzióból, hanem kitartó honleányi odaadásból. Nagy lelki segítségére volt ez akkor, amikor Esterházy Pál – már 1915 közepén – elesett. A következő évet lazarettekben, utóbb egészen frontközeli elsősegélynyújtó helyeken töltötte. Rettenetes viszonyokról, borzalmas szenvedésekről számol be fájdalmas egyhangúsággal, amelyben ott van a háború végeláthatatlansága is. Születő, óvatos pacifizmusát egy-egy kifakadás színezi, de a húga és Károlyi Mihály által választott út riasztja és bosszantja: „kipödört bajusszal játsza a katonát, a mi nem igen illik hozzá (sic!). (…) egy bizonyos úri virtusból mégis berukkolt és törekszik a harcztérre, nehogy gyávának tartsák”.

Komoly szerkesztői munka fekszik a kötetben, megtudhatjuk az összes felbukkanó szereplő személyi adatait, de névmutató is készült a letűnt világ csodálóinak nagy örömére.

Szerkesztette: Kovács Lajos. Európa Könyvkiadó, 2014, 262 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.