Munka a szövőgyárban (Tízéves a Knitting Factory)

  • Sõrés Zsolt
  • 1997. február 27.

Könyv

1987 februárjában nyitotta meg kapuit New Yorkban a mára Amerika- és világszerte az alternatív zenekultúra, akcióművészet és a performance egyik legfontosabb mozgalomformáló központjává vált Knitting Factory. Michael Dorf, Louis Spitzer és Bob Appel 1987-ben érkezett New Yorkba a visconsini Madisonból, hogy az időközben befuccsolt, semmilyen kitörési lehetőséggel nem biztató vállalkozásuk, a Flaming Pie Records után valami másba kezdjenek. Így találtak rá véletlenül az E. Houston Street 47. szám alatti Estella´s Caféra, amelynek rohammunkában való felújítása után adták a Knitting Factory nevet. A Flaming Pie-ból hátramaradt kis alaptőkét - hiszen az Estella´s Café bérleti díja is "csupán" havi 1800 dollárra rúgott - teljes egészében felemésztette a beruházás. Már minden készen állt, de a névadás még hátra volt: emléket állítva a jobb sorsra érdemes Flaming Pie-nak, a több lemezt megért, Bob Appel gitáros vezette Swamp Thing együttes egyik albumának címéből lett a keleti part nomád kultúráját és avantgárd művészeti hálózatát összefogó szövőgyár neve. A Swamp Thing második albumának címe volt a Mr. Blutdstein´s Knitting Factory, amely egy valóban létező visconsini gyárra utal, amelyben Bob Appel hosszú munkáséveket is eltöltött. "Az alapötlet az volt, hogy klubunk nevét minden hónapban megváltoztatjuk; Mr. Blutdstein´s Knitting Factoryról Yonah Shimmel´s Knitting Factoryra vagy Charlie Smith´s Knitting Factoryra stb. Tény, hogy egészen az utóbbi időkig szerepelt az ´s birtokos szerkezet a csekk-könyvünkben. Természetesen az első zenekar, amely a Knitting Factoryban fellépett, a Swamp Thing volt. A koncertet húsz madisoni barátunk nézte végig" - írja Michael Dorf 1992-ben megjelent könyvében, a Knitting Musicban. 1987-ben már nagyon erős volt az avantgárd forrongás New Yorkban. Angliától Japánig több száz művész érkezett New Yorkba a nyolcvanas években, hogy új közönségnek játsszon, kapcsolatokat keressen és más zenei formákkal találkozzon, vagy új formációkat hozzon létre. Ekkoriban az egyetlen, még működő hely a CBGB volt, amelynek azonban annyira eklektikus volt a programja, hogy a kísérletező kedvű alkotók csak ritkán jelentkezhettek ott produkcióikkal. Ennek az alternatív tér hiányából fakadó űrnek ellenére a Knitting Factory első koncertjeire, amelyeket Wayne Horvitz szervezett heti rendszerességgel, Thursdays at Knitting Factory címmel, alkalmanként csak hat-nyolc fizetővendéggel számolhattak a szervezők. Az igazi áttörést 1987 áprilisában John Zorn első koncertje jelentette: 120 ember nézte végig a koreai szövegnarrációval, Bill Frisell és Fred Frith gitárduójával előadott Hu Die című kompozíciót. Ekkoriban a Factory már nem csak koncerttér volt: az extravagáns fotós, Raymond Ross dzsesszzenészeket megörökítő képeiből nyílt kiállítás a klubban. Ross "teljesen excentrikus, őrült művész, aki a hatvanas évek óta egymilliónál is több fotót készített a New York-i klubokban fellépő nagy dszessz-személyiségekről. Ross a Knitting Factory felett lakott a harmadik emeleten. Ha bementél a lakásába, legalább 30 elektronikát és rádiót láthattál ott, meg persze egy csomó antennát, mindenfelé szétszórva. Ha azt mondom, őrült, akkor nagyon egyszerűen írom le azt, amilyen ő valójában."

1987 februárjában nyitotta meg kapuit New Yorkban a mára Amerika- és világszerte az alternatív zenekultúra, akcióművészet és a performance egyik legfontosabb mozgalomformáló központjává vált Knitting Factory. Michael Dorf, Louis Spitzer és Bob Appel 1987-ben érkezett New Yorkba a visconsini Madisonból, hogy az időközben befuccsolt, semmilyen kitörési lehetőséggel nem biztató vállalkozásuk, a Flaming Pie Records után valami másba kezdjenek. Így találtak rá véletlenül az E. Houston Street 47. szám alatti Estella´s Caféra, amelynek rohammunkában való felújítása után adták a Knitting Factory nevet. A Flaming Pie-ból hátramaradt kis alaptőkét - hiszen az Estella´s Café bérleti díja is "csupán" havi 1800 dollárra rúgott - teljes egészében felemésztette a beruházás. Már minden készen állt, de a névadás még hátra volt: emléket állítva a jobb sorsra érdemes Flaming Pie-nak, a több lemezt megért, Bob Appel gitáros vezette Swamp Thing együttes egyik albumának címéből lett a keleti part nomád kultúráját és avantgárd művészeti hálózatát összefogó szövőgyár neve. A Swamp Thing második albumának címe volt a Mr. Blutdstein´s Knitting Factory, amely egy valóban létező visconsini gyárra utal, amelyben Bob Appel hosszú munkáséveket is eltöltött. "Az alapötlet az volt, hogy klubunk nevét minden hónapban megváltoztatjuk; Mr. Blutdstein´s Knitting Factoryról Yonah Shimmel´s Knitting Factoryra vagy Charlie Smith´s Knitting Factoryra stb. Tény, hogy egészen az utóbbi időkig szerepelt az ´s birtokos szerkezet a csekk-könyvünkben. Természetesen az első zenekar, amely a Knitting Factoryban fellépett, a Swamp Thing volt. A koncertet húsz madisoni barátunk nézte végig" - írja Michael Dorf 1992-ben megjelent könyvében, a Knitting Musicban. 1987-ben már nagyon erős volt az avantgárd forrongás New Yorkban. Angliától Japánig több száz művész érkezett New Yorkba a nyolcvanas években, hogy új közönségnek játsszon, kapcsolatokat keressen és más zenei formákkal találkozzon, vagy új formációkat hozzon létre. Ekkoriban az egyetlen, még működő hely a CBGB volt, amelynek azonban annyira eklektikus volt a programja, hogy a kísérletező kedvű alkotók csak ritkán jelentkezhettek ott produkcióikkal. Ennek az alternatív tér hiányából fakadó űrnek ellenére a Knitting Factory első koncertjeire, amelyeket Wayne Horvitz szervezett heti rendszerességgel, Thursdays at Knitting Factory címmel, alkalmanként csak hat-nyolc fizetővendéggel számolhattak a szervezők. Az igazi áttörést 1987 áprilisában John Zorn első koncertje jelentette: 120 ember nézte végig a koreai szövegnarrációval, Bill Frisell és Fred Frith gitárduójával előadott Hu Die című kompozíciót. Ekkoriban a Factory már nem csak koncerttér volt: az extravagáns fotós, Raymond Ross dzsesszzenészeket megörökítő képeiből nyílt kiállítás a klubban. Ross "teljesen excentrikus, őrült művész, aki a hatvanas évek óta egymilliónál is több fotót készített a New York-i klubokban fellépő nagy dszessz-személyiségekről. Ross a Knitting Factory felett lakott a harmadik emeleten. Ha bementél a lakásába, legalább 30 elektronikát és rádiót láthattál ott, meg persze egy csomó antennát, mindenfelé szétszórva. Ha azt mondom, őrült, akkor nagyon egyszerűen írom le azt, amilyen ő valójában."

Az első nagyobb rendezvény a Tea and Comprovisations volt 1987 nyarán, amelyet Dorf apja finanszírozott meg 200 dollárral, hogy legalább néhány plakátot ki lehessen nyomtatni és 5000 teafiltert vásárolni a mindig szomjas közönségnek. Ez a fesztivál volt a Lower East Side mozgalom kezdete. Itt találkozott először nagyobb közönség előtt Zeena Parkins, Chris Cochrane, Charles Gayle, Nicolas Collins, Guy Klucevsek, Tim Berne, John Zorn.

1988-tól kezdődően pedig beindult a Live at the Knitting Factory kazettasorozat, amelyeket a különböző New York-i alternatív rádióadók sugároztak. Természetesen mint minden, ez is nonprofit és egészségesen nomád tett volt: Dorf ügyességének köszönhetően a sorozatot a TDK cég szponzorálta nyersanyaggal. A felvételekhez szolgáló stúdió alapját is a barátok által kölcsönadott, kiszuperált elektronikus berendezések jelentették. Ezek a felvételek maradtak meg a később a hivatalos terjesztésben is megjelent Live CD-sorozatnál is. Valódi exkluzív felvételek szólalnak meg ezeken a CD-ken, így a kommersz médiát támadó, brutális provokatőr Negativland bezúzott, U2-gyilkoló felvételének koncertváltozata, amelynek terjesztését a szerzői jogok behajtásán fáradozó, pénzéhesen perlekedő angol rockegyüttes lesújtani kész démonának fenyegetése sem gátolhatja meg. Egy ilyen botrány lemoshatná a színről a Knitting Factory amúgy is ingatag alapon álló gazdasági szervezetét - de hát az alternatív működés, még Amerikában is, nem erről szól. Szellemi egészségünk megőrzésére nem szabad megriadnunk egy kis kalózkodástól.

Emellett persze nemcsak a Lower East Side termékenyítő mozgalmát adta a világnak ez a klub, hanem olyan zenekarokat is, amelyek meghatározóvá váltak a kortárs zenei törekvésekben. Ezek közül talán a legfontosabb a John Zorn által létrehívott Naked City szupergrup-formáció Bill Frisell-lel, Fred Frithszel, Wayne Horvitzcal, Joey Baronnal és Yamatsuka Eye-jal. A Naked City projekt premierje 1989 májusában volt a Factoryban. A négynapos koncertsorozat alatt született meg mindaz, ami később, évek alatt a csoport különböző CD-ire rákerült. A plakát tanúsága szerint nyolc különböző zenei koncepciót hallhatott a közönség a négy koncerten, természetesen mindennap mást, ismétlés nélkül. Az egyik este Morricone-, Debussy-, Ives- vagy éppen Napalm Death- és Iggy Pop-átiratokat, máskor trash-punk-miniatűröket (kottából), dzsessz- és rock and roll-sémalezúzásokat, tiszta zajzenét, szabad improvizációkat játszott a Naked City úgy, hogy Zorn minden koncert után komponált, másnap reggel elvitte ezeket a zenészeknek, akikkel estig próbálták, míg az aznapi koncerten előadták a végső verziót.

A Knitting Factory temészetesen fesztiváljait is folytatta. Az első, 1989-es KF Fesztivált követte a What Is Jazz? széria, amelynek legutóbbi, 1995-ös rendezvényén már több mint ötven zenész vett részt. Áttörést jelentett 1990-ben a KF Festival Tour of Europe, amelynek alkalmával a Lower East Side zene még Kelet-Berlinbe is eljutott. Dorf könyvében a keletnémet százmárkás fotója is szerepel. Igazi relikvia ez számára: olyan pénz, amelynek nincs vásárlóértéke, eszmei viszont annál inkább (egy igazi, bölcs tekintetű Marx-portréval a bankjegyen).

"Az avantgárd zene Amerikában természetes működés, Európában művészi tevékenység, Japánban pedig tömegfogyasztásra alkalmas termék" - összegzi a világ szinte minden táján megfordult KF Fesztiválok tapasztalatait Dorf. Igazi konfrontációs működés az, amit ma már, New Yorkból kilépve (holland kirendeltséggel együtt) a Knitting Factory képvisel. A különböző helyeken, más-más társadalmi szituációkban és értékrendekkel működő, tevékenységüket tekintve azonban hasonló gondolkodásmódú zenészek, performerek az európai, a japán vagy az amerikai közegben különböző helyzetekkel szembesülnek, a földrajzi távolságok új feladatokat jelentenek, és egyúttal erősítik azt, hogy az avantgárd zene nemzetközi és azonos nyelvet jelent mindenki számára. Ez a Knitting Factory ars poeticája, amelyet a legutóbbi időkben New Yorkban - John Zorn ösztönzésére is - a Radical Jewish Music és a klezmermozgalmak felkarolásával végez.

1997 februárjában ünnepelte a Knitting Factory fennállásának tizedik évfordulóját. A huszonnyolc napos rendezvényen több mint 200 (!) koncertet rendeztek. Mindazok játszottak itt, akiknek valaha köze volt a kultuszklubhoz: Philip Glass, Laurie Anderson, John Zorn, Bill Laswell, Diamanda Galás, a Violent Femmes, Fred Frith, a The Klezmatics, a Lounge Lizards, Elliott Sharp csak néhány név a sorból. Ugyanígy experimentális mozgásszínházi, költészeti, performance- és underground filmes programok is helyet kaptak a jubileumi fesztiválon - illeszkedve a Knitting Factorynak mint multimédia-központnak szintén tízéves hagyományához.

Az időközben az E. Houston Streetről nagyobb helyre (Leonard Street 74.) költözött Factory már az Interneten is elérhető, és minden jel arra utal, hogy a következő tíz év is legalább ilyen sikeres lesz a klub életében. Nem csoda, hiszen folyik a munka a szövőgyárban.

Sőrés Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”