Könyv

Nagy Koppány Zsolt: Nem kell vala megvénülnöd 2.0.

  • Éles Árpád
  • 2015. február 23.

Könyv

Nagy Koppány Zsolt regényében az emberi tényező olyan „szánalmasan kiszámítható”, mint egy rosszul elmondott hazugság. Ha lelepleztük, nincsen másik, melyre le­cserélhetnénk, nem hazudhatjuk el megint. Szerzőnk vaskos szarkazmussal botozza meg a magyar valóságot, akciói többnyire szórakoztatóak, még ha sok esetben (olvasói és világképi alkattól függően) túlkapásnak is érezhetjük őket. Ha elbeszélőinkre hallgatunk, az emberek világa valami ezerfejű, beteg szörnyetegként terpeszkedik felettünk: mi vagyunk a mindig elfogyasztott és felkérődzött ebédje. Kezdetben a szöveg kortárs szatíra, melyben a realisták esőverte panorámaablakán keresztül nézünk a világra. Az elbeszélő két történetet mesél el nekünk, egy hivatalnokét és egy házas, szabadúszó tanárét. Itt zajlik a jelen idejű kritikai hadviselés java. Mindegyik regényt alkot a „regényben”, mivel más és más a mesélnivalója. Átláthatatlan hivatali ügyeket intéző elbeszélőt kapunk: szeretője lesz a főosztályvezetőnek, aki egy hétvégén át tartó pásztoróra után kirúgja. A második regény anekdoták gyűjteménye, a tanulás és tanítás értelmetlenségének prózai tárlata. A Nem kell vala megvénülnöd 2.0, vagyis az utolsó nagy egység egy monologi­záló tudaté, a mozgástér öregkori zsugorodásának költői dokumentációjával és az ezredforduló előtt született generáció jövőjéről festett negatív utópiával.

Bár lehet a könyv egészének egysége mellett érvelni, a recenzens mégsem teszi meg, mivel valójában három, egymástól markánsan elváló rész, egyetlen gerincre fűzve. Amennyiben versenyeztetnénk őket, a kötet egészének címet adó utolsó rész bukik ki győztesként. Nemcsak azért, mert eredetibb nyelven szólal meg a többinél, hanem mert az alapanyaga is felkavaró: egy olyan jövőről ír, melyen nincsen bátorságunk elgondolkodni. Talán még csak nem is aggódunk miatta.

Magvető, 2014, 356 oldal, 3490 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."