Nagy türelem

Dag Tessore: A háború misztikája

  • B. I.
  • 2005. április 14.

Könyv

A fiatal (1975-ben született) olasz egyháztörténész - nem mellesleg a magyar história kutatója is - munkájában a "szent háborúk" tanainak az elemzésére vállalkozott.

Többek között arra keresi a választ, hogy mi késztette (és készteti manapság is) emberek ezreit a valamely isten nevében folytatott fegyveres harcra. Bár a szerző földolgozta források mennyisége tiszteletre méltó, ő maga nem is egyszer szabadkozva említi, hogy műve nem "szabályos" történeti összefoglaló. Hanem, mint írja, inkább "filozófiai kézikönyv kíván lenni; pontosabban fogalmazva: a háború lelkiségének ökumenikus kézikönyve", amely "képes néhány igen elterjedt előítéletet új megvilágításba helyezni, s amelynek segítségével képesek leszünk objektívebben és - hadd mondjam így - spirituálisabban szemlélni a kereszténység és az iszlám hajdani és mai valóságát". Tessore a keresztesek, a mudzsahedek vagy akár napjaink iszlám integristáinak a lelki motivációira kíváncsi. Ezért bevallottan is "belülről", a szent háborúk hirdetőinek a világába belehelyezkedve igyekszik megérteni és analizálni nézeteiket. Talán emiatt van néha (s leginkább a jelenkori esetek tárgyalásakor) olyan érzésünk, hogy a szerző a kelleténél "megengedőbb"; s ez az elfogulatlannak hitt és láttatott módszer az oka annak is, hogy egyszer-kétszer szinte látjuk, amint Dag Tessore elismerése jeleként csettint: ez vagy az a vallásháború mily nagyszerű, misztikus és makulátlan erkölcsi alapokon szerveződött vallásháború is volt!

Németh László élcelődött valaha (teljes joggal) az olyasfajta materialista történelemmagyarázaton, amely például a gótika és a búzatermelés megugrása között direkt összefüggést mutatott ki. A háború misztikája alighanem az érem másik oldala: s bár a szerző valószínűleg közelebb jár az igazsághoz mondjuk a keresztes háborúk mozgatóinak a rekonstruálásakor azoknál, akik a szentföldi hadjáratokat a föld nélkül maradt lovagok gazdasági kényszerhelyzetével magyarázzák, kizárólag lelki alapon azért nem interpretálhatók ezek a történetek. Mint ahogyan az is túlzásnak tűnik, hogy a Nyugat szekuláris "vallásossága" (amely a liberális demokrácia nevében lép föl) és az iszlám fundamentalisták nézetei közé hovatovább egyenlőségjelet tegyünk azon az alapon, hogy egyik is meg a másik is úgymond a maga világának felsőbbrendűségébe vetett intoleráns hittel szemlél mindent, ami nincs összhangban a saját értékrendjével.

Vitatkozni és tanulni is sokat lehet a dolgozatból: a könyv forgatása mindenesetre remek alkalom adrenalinszintünk karbantartására.

Akadémiai Kiadó, 2004; fordította: Mátyus Norbert, 264 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.