KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Nem félünk a kvantumtól

Benjamín Labatut: Amikor nem értjük többé a világot

Könyv

Nevezték már nem fikciós regénynek, Wikipedia-regénynek, jelenben játszódó disztópiának, miközben az sem egészen világos, hogy valóban regényről van-e szó.

A negyvenes évei közepén járó, Hollandiában született chilei szerző ezzel a művével jelentkezett be 2020-ban a világpiacra; a könyvet jelölték is a következő évi Nemzetközi Booker-díjra, sőt, ami marketingszempontból legalább ennyit hozott: Obama exelnök nyári olvasmánylistáján is helyet kapott. Kétségtelen, hogy Labatut nagyon érzi a kort, amelyhez szól, a nyelve, a mítoszai, a világképe, a félelmei hiba nélkül beilleszthetők a kurrens kulturális áramlatok közé. És talán éppen ez a legnagyobb baj is vele: meglepetést vagy valódi határátlépést a szöveg maga nem tartalmaz.

A mű inkább emlékeztet egy laza novellafüzérre, és maga a szerző is hajlamos külön történetekként utalni az egyes fejezetekre. Az Amikor nem értjük többé a világot nem él a regényszerű építkezés eszközeivel, nem próbál világot teremteni, a hőseit nem tölti meg élettel, fejlődésük, személyiségük formálódása legfeljebb egy-egy bekezdést ér nála. Egyetlen dologra fókuszál, arra a pillanatra, amikor választott figuráinak zsenije berobban. Az a momentum izgatja, amikor az emberi elme meghaladja önmaga korlátait, és az ismeretlenbe pillant. Ezek az elmerobbanások azonban abban a sűrűségben és olyan átromantizált módon, ahogy azt Labatut elénk tárja, könnyen monotonná válnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.