KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Önmagával osztható

Fekete Vince: Gyönyörű apokalipszis

Könyv

A kizárólag új szövegeket tartalmazó, több mint kétszáz oldalas verseskötet nagy ívű koncepciót sejtet.

A kortárs líra területén ritkán találkozunk ilyen grandiózus vállalással, még akkor is, ha a szerzőről tudjuk, hogy előszeretettel dolgozik prózába hajló hosszúversekkel. Az anyag mégsem az önmagukban is terjedelmes írásoknak köszönhetőn ennyire masszív, sokkal inkább azért, mert a személyes és a közösségi múlt olyan mélyreható feltárására tesz kísérletet, amelyhez a lehető legtöbb emlék, közvetlen és közvetett beszámoló feldolgozására van szükség.

Fekete Vince bátran teret enged az emlékeknek. Így viszont a megannyi, más és más nyelvi regiszterben megszólaló költeményt összetartó narratív keret logikája nem mindig követhető, és a megfejtés – ha van egyáltalán – nem adja könnyen magát, noha már a ciklusokon kívüli Gyöngygolyók című nyitóvers is jelzi, hogy egy olyan egységes történettel állunk szemben, amelynek elsődleges szervezője maga a nyelv.

Persze, ahol valaki szól, ott valaki más hallgatni kényszerül, így az egész kötet struktúrája, illetve az egyes szövegek felépítése tekintetében is meghatározó a hiány és a csend. Mintha a nem hallható és nem látható tartományokban zajló események ugyanannyira fontosak lennének az egész szempontjából, mint a kibeszélés révén hozzáférhetővé tett történetek. A könyv különböző dramaturgiai pontjain elhelyezett, tizenhárom szövegből álló, már-már szociográfiai igényű Talponálló-sorozat például hiába szólaltatná meg az imitáción keresztül a magukat csak nehezen kifejezni képes beszélőit, ha közben nem lenne tekintettel azokra, akik nem jutottak szóhoz: „amikor nyitom őket a / rózsákat is egyenként / nyitogatom minden reggel / ők szólnak át onnan / honnan onnan honnan / valahonnan én sem tudom”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.