Ornette Coleman: Negyvenéves a harmolodikus zene

  • 1997. április 17.

Könyv

Ornette Coleman (1930) altszaxofonos és zeneszerző 1957-ben hozta össze azt a formációt, amellyel 1958-tól zenetörténeti jelentőségű felvételek sokaságát rögzítette. Később többször visszavonult, majd újjászervezte együtteseit, megtanult trombitálni és hegedülni, írt vonósnégyeseket és filmzenét. A hetvenes évek közepén a nevéhez köthető a nowave vagy a jazzpunk elindítása. Õ az utolsó masztodon a modern jazz hőskorából, aki itt van közöttünk. Nemrég jelent meg két új CD-je, és két régebbi felvételét is újra kiadták (Body Meta, Soapsuds, Soapsuds).
Ornette Coleman (1930) altszaxofonos és zeneszerző 1957-ben hozta össze azt a formációt, amellyel 1958-tól zenetörténeti jelentőségű felvételek sokaságát rögzítette. Később többször visszavonult, majd újjászervezte együtteseit, megtanult trombitálni és hegedülni, írt vonósnégyeseket és filmzenét. A hetvenes évek közepén a nevéhez köthető a nowave vagy a jazzpunk elindítása. Õ az utolsó masztodon a modern jazz hőskorából, aki itt van közöttünk. Nemrég jelent meg két új CD-je, és két régebbi felvételét is újra kiadták (Body Meta, Soapsuds, Soapsuds).
Ornette Coleman
Negyvenéves a harmolodikus zene

Van egy pali, aki negyven éve ugyanazt csinálja, és mégis mindig tök más. Erre az ellentmondásra a magyarázat részben a mester konok személyisége, másrészt az alkotói módszere, amit harmolódiának nevez. Hogy ez pontosan mit jelent, azt senki sem tudja, de leegyszerűsítve talán az a lényeg, hogy a harmóniát egyedül a melódia határozza meg, és ez egy olyan szabadon áramló, a dallamon alapuló stílushoz vezet, amit nem korlátoz a repetitív harmóniai alap. Ez felszabadítja az improvizátort, aki a saját hangján szólalhat meg anélkül, hogy egy meghatározott akkordsémához kellene alkalmazkodnia.

Coleman pályafutása az ötvenes-hatvanas évek fordulóján teljesedik ki, amikor a jazz eléri a nagykorúságát; másképpen, amikor kreatív művészek lebontják a jazzt addig még béklyózó paradigmákat. Jóval a többiek (Cecil Taylor, John Coltrane stb.) előtt készít is egy lemezt Free Jazz (1961) címmel, amely két kvartett szabad improvizációjára épül, de ez kivétel a hosszú pályafutása során. Inkább nagyszerű témákat komponál, megad bizonyos harmóniai vázakat, és azon belül hagyja játszani a társait. Úgy is mondhatjuk, hogy Coleman a szervezett párhuzamosságot teszi meg zenéje egyik rendező elvének.

Erre kiváló példa az 1987-ben kiadott In All Languages című dupla albuma, melyen az aktuális szerzeményeit előbb egy klasszikus kvartettel, majd egy inkább punkos csapattal rögzítették. Az üzenet nyilvánvaló: változnak az idők, a divatok, de amit Õ csinál, az érvényes marad, illetve hogy ugyanazt máshogy is el lehet mondani, csak nyitottnak kell lenni a világra.

Játszott marokkói zenészekkel és persze a jazzvilág javával - merthogy pedagógusnak is kiváló -, hogy néhány példát említsek: Don Cherry, Charlie Haden, Billy Higgins, Ed Blackwell, David Izenzon, Dewey Redman, James Blood Ulmer, Shannon Jackson vagy Pat Metheny, de Coleman csak a magáét fújja, kicsit a többiek fölött. Õ a zenészek zenésze, szerepe olyan a jazzban, mint Arnold Schönbergé az európai klasszikus zenében. Számtalan követője akad, szerzeményeit a legkülönbözőbb zenészek dolgozzák föl. Elég lenne számba venni, hogy a Lonely Woman címűt hányan rögzítették, köztük olyanok, mint John Zorn vagy Peter Brötzmann.

A legújabb iker-CD-je, ami Sound Museum címmel jelent meg 1996-ban, a harmolodikus koncepció továbbvitele. Itt is ugyanazt a tematikus anyagot rögzítették két változatban, de ugyanazzal a csapattal. Geri Allen zongorázik, Charnette Moffett bőgőzik és Denerdo Coleman dobol. A zene sűrű szövésű, dinamikus, a témák fájdalmasan szépek vagy éppen hetykén játékosak, de a mélyben mindig ott bujkál a blues. A két album egyenértékű, azonban összehasonlítva az egyes kompozíciókat, kiderül, hogy ugyanazt sokféleképpen is el lehet játszani. A lényeg persze változatlan; tömör, pontos kompozíciók, briliáns szólók, ha ez értelmezhető Colemannál, mert nincs alárendelt szólam, mondhatnánk, a zenészek párhuzamosan játszanak. És persze változatlan a kommerciális sikertől való távolsága is.

Következetesen járja az útját, hordja az igen különös zakóit, és szarik ránk. Colemant nem kell hallgatni, de aki a hatása alá kerül, az nehezen szabadul a varázsától.

Czabán György Kapitány

Válogatott diszkográfia

Something Else!, 1958 (Contemporary)

The Shape Of Jazz To Come, 1959 (Atlantic)

Change Of The Century, 1960 (Atlantic)

Ornette On Tenor, 1961 (Atlantic)

At The "Golden Circle" Vol. 1, 1965 (Blue Note)

Love Call, 1968 (Blue Note)

Friends And Neighbours, 1970 (RCA)

Dancing In Your Head, 1976 (Horizon)

Body Meta, 1976 (Harmolodic/Verve)

Soapsuds, Soapsuds, 1977 (Harmolodic/Verve)

Song X, 1985 (Geffen)

In All Languages, 1987 (CDP)

Sound Museum, 2 db CD, 1996 (Harmolodic/Verve)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.