Könyv

Mancs a marxizmuson

Oya Baydar: Macskakaparás

Könyv

 


Lenin elvtárs példájából tudjuk, hogy kommunizmus és macskatartás korántsem egymást kizáró fogalmak, itt meg mintha egyenesen természetükből fakadóan tartoznának össze. Az 1980-as katonai puccs után az addig sem épp nyugodalmas életű török kommunista értelmiség körül fulladásig ritkult a levegő: akik nem kívánták életüket vagy szabadságukat kockáztatni, Nyugatra menekültek. Baydar első magyarra fordított regénye erről a németországi és hollandiai emigrációról fest helyzetképet, méghozzá kitüntetett pillanatban - a berlini fal leomlása utáni hónapokban -, és kitüntetett nézőpontból: macskáik szemszögéből. A cicák "szaglevelek" útján kommunikálnak egymással, melyeket gazdáik leveleire vagy különböző ruhaneműikre írnak. Levelezőpartnereiket tehát az emberi kapcsolatok jelölik ki, de ha már így alakult, megpróbálják felderíteni, miért lettek hirtelen oly mélabúsak a gazdik.

 

A könyv programja azon áll vagy bukik, hogy a kiváló alaphelyzethez mennyit tud hozzátenni az elbeszélők macskasága. És bár elhangzik egy-két érdekes eszmefuttatás emberi és állati lét különbségeiről, és a marxizmus-leninizmus sajátos értelmezése is derűfakasztó, a macskák párzási szokásainak kínos leírásai és a teoretizáló macskavezérek bugyutasága inkább lefelé billenti a mérleg nyelvét. Az állítólag saját történetét fikcionalizáló forradalmár írónővel ugyanaz történt, mint regényíró szereplőjével: a macskákba kapaszkodott, hogy eltávolítsa magától a sztorit. Ez pedig a könyvbéli macska szerint is "irodalmi hibának tekinthető".

Fordította: Tasnádi Edit. Libri, 2012, 319 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.