Könyv

Mancs a marxizmuson

Oya Baydar: Macskakaparás

Könyv

 


Lenin elvtárs példájából tudjuk, hogy kommunizmus és macskatartás korántsem egymást kizáró fogalmak, itt meg mintha egyenesen természetükből fakadóan tartoznának össze. Az 1980-as katonai puccs után az addig sem épp nyugodalmas életű török kommunista értelmiség körül fulladásig ritkult a levegő: akik nem kívánták életüket vagy szabadságukat kockáztatni, Nyugatra menekültek. Baydar első magyarra fordított regénye erről a németországi és hollandiai emigrációról fest helyzetképet, méghozzá kitüntetett pillanatban - a berlini fal leomlása utáni hónapokban -, és kitüntetett nézőpontból: macskáik szemszögéből. A cicák "szaglevelek" útján kommunikálnak egymással, melyeket gazdáik leveleire vagy különböző ruhaneműikre írnak. Levelezőpartnereiket tehát az emberi kapcsolatok jelölik ki, de ha már így alakult, megpróbálják felderíteni, miért lettek hirtelen oly mélabúsak a gazdik.

 

A könyv programja azon áll vagy bukik, hogy a kiváló alaphelyzethez mennyit tud hozzátenni az elbeszélők macskasága. És bár elhangzik egy-két érdekes eszmefuttatás emberi és állati lét különbségeiről, és a marxizmus-leninizmus sajátos értelmezése is derűfakasztó, a macskák párzási szokásainak kínos leírásai és a teoretizáló macskavezérek bugyutasága inkább lefelé billenti a mérleg nyelvét. Az állítólag saját történetét fikcionalizáló forradalmár írónővel ugyanaz történt, mint regényíró szereplőjével: a macskákba kapaszkodott, hogy eltávolítsa magától a sztorit. Ez pedig a könyvbéli macska szerint is "irodalmi hibának tekinthető".

Fordította: Tasnádi Edit. Libri, 2012, 319 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.