Könyv

Mancs a marxizmuson

Oya Baydar: Macskakaparás

Könyv

 


Lenin elvtárs példájából tudjuk, hogy kommunizmus és macskatartás korántsem egymást kizáró fogalmak, itt meg mintha egyenesen természetükből fakadóan tartoznának össze. Az 1980-as katonai puccs után az addig sem épp nyugodalmas életű török kommunista értelmiség körül fulladásig ritkult a levegő: akik nem kívánták életüket vagy szabadságukat kockáztatni, Nyugatra menekültek. Baydar első magyarra fordított regénye erről a németországi és hollandiai emigrációról fest helyzetképet, méghozzá kitüntetett pillanatban - a berlini fal leomlása utáni hónapokban -, és kitüntetett nézőpontból: macskáik szemszögéből. A cicák "szaglevelek" útján kommunikálnak egymással, melyeket gazdáik leveleire vagy különböző ruhaneműikre írnak. Levelezőpartnereiket tehát az emberi kapcsolatok jelölik ki, de ha már így alakult, megpróbálják felderíteni, miért lettek hirtelen oly mélabúsak a gazdik.

 

A könyv programja azon áll vagy bukik, hogy a kiváló alaphelyzethez mennyit tud hozzátenni az elbeszélők macskasága. És bár elhangzik egy-két érdekes eszmefuttatás emberi és állati lét különbségeiről, és a marxizmus-leninizmus sajátos értelmezése is derűfakasztó, a macskák párzási szokásainak kínos leírásai és a teoretizáló macskavezérek bugyutasága inkább lefelé billenti a mérleg nyelvét. Az állítólag saját történetét fikcionalizáló forradalmár írónővel ugyanaz történt, mint regényíró szereplőjével: a macskákba kapaszkodott, hogy eltávolítsa magától a sztorit. Ez pedig a könyvbéli macska szerint is "irodalmi hibának tekinthető".

Fordította: Tasnádi Edit. Libri, 2012, 319 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.