Kriminális világsiker - Paula Hawkins: A lány a vonaton

  • - banza -
  • 2015. december 7.

Könyv

Úgynevezett „agyas” krimit olvasunk, agyonpszichologizált, bonyolultnak tűnő, de könnyen átlátható házasságtörési cselekménnyel, és egyértelműen azzal a szándékkal, hogy több legyen sima bűnügyi regénynél, és áttörjön a bűnregény tartományába. (Az előd, a Holtodiglan is ugyanez volt, csak kicsit eredetibb kivitelben.)

Ezt szolgálja a nagyjából egy év alatt (2012 októbere és 2013 szeptembere között) lepergő történetet elmesélő technika: a regény három nő, Rachel, Anna és Megan monológ­jaiban mondja el önmagát. Az én-­elbeszélők különféle nézőpontja ­természetesen különféle meséket eredményez, az olvasó kirakóst kap, amelynek kockáiból magának kellene összerakni az igazságot – gondolom, ez lehetett az író egyik szándéka. Lejárt lemez, de voltaképpen – különösen egy krimiben – szinte mindig működőképes, feltéve, hogy a szerző nem üvöltő közhelyekkel dolgozik.

false

De sajnos Hawkins esetében ez a könyv majdnem minden szegmensére kiterjed: lapos történet kitalálható konfliktusokkal, epikus zombikként mozgó figurák, akiknek tettei ekként szinte előre borítékolhatóak, és a gyilkost már kábé a felénél kitalálja az ember. Plusz nyelvileg mindegyik egyforma, talán Rachel monológjában érezhető valamiféle saját igény, míg a többi jószerint csak a történet elmesélésére szorítkozik. Ami persze nem véletlen: mint a zsáner majdnem minden tagja, Hawkins kötete is inkább filmforgatókönyv, mint epikus alkotás.

Íme, egy kriminális világsiker. Aki beveszi, vegye be.

Fordította: Tomori Gábor. XXI. Század Kiadó, 2015, 320 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.