rés a présen

„Rájöttem, hogy miért fulladtam bele”

Totth Benedek író

  • rés a présen
  • 2017. szeptember 30.

Könyv

rés a présen: Első irodalmi díjadat a Margó Irodalmi Fesztiválon szerezted. Mi a története?

Totth Benedek: A Margó-díjat 2015-ben adták át először, és első kötetes prózaírók nevezhetnek novelláskötettel vagy regénnyel. Ez egy független díj, a fesztivál szervezői alapították. Tök véletlen, hogy a Holtverseny pont akkor jelent meg, nagy mázlim volt.

rap: Mit jelentett neked ez a díj?

TB: Nekem már az is eléggé hihetetlen volt, hogy a regényemet a Magvető adta ki. Aztán meg felkerült mindenféle év végi listákra. Nem nagyon számítottam semmire, de mondjuk nem lettem volna meglepődve, ha a regény eltűnik a süllyesztőben, ami, sajnos, sok jó könyvvel megtörténik. A Margó-díj a hab volt a tortán. Baromi jólesett, hogy a zsűri a Holtversenyt választotta, főleg, hogy nagyon erős volt a mezőny. Ha jól emlékszem, 47 kötetet neveztek a kiadók, abból választották ki a tízes rövid listát, aztán azt még tovább szűkítették három könyvre. A másik kettő Mán-Várhegyi Réka novelláskötete volt, a Boldogtalanság az Auróra-telepen és Babiczky Tibor könyve, a Magas tenger.

rap: Azóta íróvá lettél?

TB: Mondjuk, hogy írósodom, bár kimondani azért még elég furcsa, hogy „író vagyok”. Nem is nagyon szoktam. Korábban műfordítóként dolgoztam, ma már kevesebbet fordítok, és többet foglalkozom saját szövegekkel. Az elmúlt két és fél évben írtam négy-öt novellát, két forgatókönyvet, és elkezdtem három regényt, közülük az egyiket sikerült befejeznem a nyáron. Most éppen azt érzem, hogy eggyel megint íróbb lettem, de szerintem a meredekebb része még ezután következik. Mondjuk, amikor meg kell írni a harmadikat.

rap: Részt vettél a díj után is a Margó fesztiválokon?

TB: Mindig elmegyek, de nem csak azért, mert ingyenesek a programok. Egyszer egy éjszakai múzeumi programon a PIM-ben felolvastam egy elég durva novellát, amiben fontos szerep jutott egy akkumulátoros metszőollónak. Az utolsó mondat után néma csend lett a teremben. Amikor bevillant, hogy ennyi ember előtt még sosem égettem le magam, valaki tapsolni kezdett.

rap: Az idei mikor lesz, és hol találkozhatunk veled?

TB: Október 19. és 22. között lesz, és itt mutatjuk majd be a második regényemet, Az utolsó utáni háborút. Ez egy posztapokaliptikus, háborús disztópia, amiben egy fiatal srác véletlenül összetalálkozik egy sebesült amerikai katonával, hogy aztán együtt próbáljanak elmenekülni a rommá bombázott Budapestről. A tervek szerint október 20-án, pénteken este hatkor fogunk beszélgetni a könyvről.

rap: Min dolgozol éppen?

TB: Most fejeztem be egy iskolai zaklatásról szóló színdarabot, és írtam néhány novellát is, de most már nagyon szeretném folytatni az egyik félbehagyott regényemet. Azt hiszem, rájöttem, hogy miért fulladtam bele, legalábbis van egy ötletem, hogy hogyan tudnám megmenteni a kéziratot. Persze arra nincs semmi garancia, hogy sikerülni fog, minden­esetre most érzek magamban lendületet, hogy megpróbáljam.

rap: Szerinted milyen a jó kamaszregény?

TB: Attól még, hogy egy könyvben kamaszok szerepelnek, nem biztos, hogy a regény is kamasz lesz. A Holtversenyt annyira nem szántam kamaszregénynek, hogy még az is megfordult a fejemben, hogy jó lenne a borítóra tenni egy 18-as karikát. Aztán egyre több helyről hallottam, hogy ez a korosztály is megtalálta magának a könyvet. Volt, aki Holtversenyből érettségizett. Nekem az utóbbi évekből Wolfgang Herrndorf Csikk című regénye az egyik kedvencem.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.