Fantázia, felgyógyulás, menekülés, vigasztalódás

Ransom Riggs: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei

  • Svébis Bence
  • 2012. január 29.

Könyv

"Vannak szülők, akik attól félnek, hogy gyermeküket elragadja tulajdon képzeletük; hogy a mesék hatására a végén még hinni fognak a csodákban. Csakhogy minden gyermek hisz a csodában, egészen addig, amíg felnőtt nem lesz belőle" - írja Bruno Bettelheim A mese bűvöletében. Ransom Riggs regénye pedig mintha éppen erre kívánna reflektálni.


A Vándorsólyom kisasszony, ha egy bizonyos fénytörésből nézem, metamese. Történet a mesék, a csodák valódiságáról. A tizenhat éves Jacob gyermekkora óta hallgatta nagyapja históriáit a furcsa képességű, különleges gyerekekről, a nekik otthont adó és védelmet nyújtó árvaházról, ám amikor a nagyapa gyanús körülmények között meghal, s pusztán néhány rejtélyes nyomot hagy hátra unokájának, a valóságba visszarántott, pszichiátriai kezelés alatt álló Jacob elhatározza, utánajár, hogy csupán téveszméi voltak öreg rokonának, vagy tényleg az igazat mondta. Utazásának helyszíne egy világtól elzárt, Wales-közeli sziget, a brit rémtörténetek ősterepe. De megtaláljuk itt a fejlődésregény, a detektívtörténet, a fantasy és sok egyéb zsáner műfaji kódjait is, melyeket kiválóan működtet a szerző. Mi több, nemcsak működteti, de kontrasztba is állítja őket: amikor a nyomozás véget ér, a racionális történetbe a legnagyobb természetességgel tör be az irracionalitás. Az öreg Abe történetei ugyanis nemcsak valósnak bizonyulnak, de egy időhurok segítségével újraélhetők. Jacob felfedezése a fantáziátlan felnőttek okoskodását cáfolja meg, ám a históriák valódiságával a bennük hallott fenyegetettség is valósággá lesz.

 

A klasszikus mesék életre nevelő, világra felkészítő hatása köszön vissza e regényben, amelyben - ellentétben a legtöbb modern mesével - megtalálható a Tolkien által előírt négy esszenciális elem: a fantázia, a felgyógyulás, a menekülés és végül a vigasztalódás.

Fordította: Gálvölgyi Judit. Kossuth, 2011, 352 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.