KÖNYVMELLÉKLET: Visszhang

Rényi Ádám: Osztálytalálkozó és más mesék inkább felnőtteknek

Könyv

A kötet vegyes halmaz, elemei hullámzó, hol jobban, hol kevésbé eltalált rövidkék.

Örkény! – kiállt fel a fülszöveg, utalva a hagyományok ösvényére, és persze a szándék tényleg dicséretes. A feladat a legtöbbször dicséretesen teljesül is, noha olykor tényleg úgy érezni, hogy a szöveg feladat: mintaszerűen követik ugyanis egymást az írást szervező elemek, a – néhol túl hosszúra is nyúló – felvezetés, aztán a csattanó. Utóbbi hol abszurd, hol vidám, hol az egészen komor valóságra mutat rá.

Rényi szatíráinak nélkülözhetetlen kellékei mi vagyunk, a hétköznapi abszurditásaink, influenszerestül, oligarchástul. Nevethetünk vagy összeszorulhat a torkunk, ez az aktuális lelki állapotunktól is függ. De olykor érezzük, hogy meg-megdöccen valami, más a ritmus, néhol túlzottan is fel vagyunk készítve a nagy (olykor épp emiatt közhelyes) fordulatra, még akkor is, ha azt megelőzően olyan meglepő elemek billentik ki a valóságot, mint a csapból folyó kóla, az erőszakos szellemek, vagy a megbabonázó erejű jósok. Persze azért vannak olyan eltalált ötletek is, mint a láthatatlanná váló tanáré, amelyek jó érzékkel állítják feje tetejére az amúgy is fejtetőn álló valóságunkat. Rényi novellái épp arra jók, hogy szórakoztassanak, hogy néhány megállónyi utazgatás közben elüssük az időt, ki- vagy épp bekapcsoljunk, felfigyeljünk, vagy épp csak másra figyeljünk, mint amire egyébként muszáj.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.