Könyv

Révész Emese: Simi és a rendetlen betűk

Könyv

„Semmi sem lesz belőled, semmi, ha nem tanulsz meg helyesen írni. A helyesírás a legfontosabb dolog az életben.” Az ilyen és ehhez hasonló kioktató kirohanások veszik el a gyerek kedvét a tanulástól. Nem kell sok, csak egy kis kudarcélmény, és a kíváncsiság, a tudásvágy, a nyitottság átfordul utálatba, nyűg lesz az egész francos iskolacirkusz. Szerencsésebb esetben idejekorán felismerik a szülők, tanárok, hogy a gyerek nem léhaságból, oda nem figyelés miatt nem tud rendesen írni és olvasni, hanem bizony speciális fejlesztésre van szüksége, mert másképp észleli a betűket. Hiánypótló mese Simi közel sem csupán a diszlexiáról szóló története. Egy kisfiú iskolakezdésének, szocializációjának és e körüli kalandjainak kedves, egyszerű, őszinte leírása, kiemelten hangsúlyozva a részképességzavar felismerésének és kezelésének fontosságát.

A 6 és 10 év közötti gyerekeknek szóló sztorival csak az az egyetlen baj, hogy nehezen indul be a cselekménye, és aztán sem lesz kifejezetten izgalmas. Ez mondjuk, épp elég baj. Viszont a szerző értő módon, nagyon valóságosan (pl. mellőzve a mesei túlzásokat) mutatja be a tanulási zavart. Metzing Eszter rajzainak, bár kiemelik a mese bizonyos mozzanatait, a részletei a legklasszabbak, az úgynevezett tömegjelenetek, legyen szó emberábrázolásról vagy tárgyak sokaságáról. Mondjuk, a legcsodásabb a Kavarék Szellem furcsán vonzó, lehetetlen (illusztrált) alakja, akire megérné egy egész mesés mesét építeni.

Pagony, 2019, 120 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.