Könyv

Rótták, amíg bírták

Sándor Klára: A székely írás nyomában

Könyv

A kiváló kutató olvasmányos, élvezetes könyve ama bizonyos, rovásnak is nevezett régi írásról, amelynek használatánál csak félreértése tömegesebb. Kevés vitatottabb kérdés akad a magyar kultúrtörténet és írástörténet problémái között, mint éppen a közhasználatban nyilván felületesen csak rovásírásnak nevezett székely írás története.

Nos, éppen eme izgalmas tárgy alapos körüljárására tesz kísérletet legutóbbi könyvében Sándor Klára nyelvész. S nem csupán elhúzza az olvasó orra előtt a megoldás lehetőségének mézesmadzagját: ahogy letettük a könyvet, úgy érezzük, hogy tényleg sokkal többet értünk a régi írások jelentőségéről és rokonsági viszonyairól. A továbbra is fennmaradó rejtélyek pedig még izgalmasabbá teszik a témát, s egyben fenntartják az olvasó lelkesedését.

Megannyi város- és faluszélekre biggyesztett székely írásos tábla és militarista pólófelirat nyomán a laikus olvasóközönség könnyen gondolhatja úgy, hogy az abban a több szempontból obskúrus szubkultúrában tényleg rovásnak nevezett írás meg a vele való foglalkozás a ködevők és a dilettáns fundamentalisták monopó­liuma. Ám Sándor Klára könyve önmagában is bizonyság arra, hogy e téma nagyszerű és izgalmas – feltéve, ha egy efféle, egyszerre több tudo­mányág kutatási eredményeit egyesítő, friss megközelítésekkel élő munkában ismerhetjük meg. A szerző mód­felett alapos, hiszen a fonémák és grafémák sajátságain keresztül a Kárpát-medencében talált, honfoglalás kor előtti és alatti írástöredékek elemzésén át az ősi török írások regényes felfejtéséig és az igen gyér számú székely írásemlékek számbavételéig sok hasznos és érdekfeszítő témát ölel át a könyv.

S ideje, hogy leszögezzük: Sándor Klára remekül, szinte lebilincselő modorban ír. Egy olyan kötetet forgathatunk hasznosan, amely képes lekötni az írás- és nyelvtörténetben vagy éppen népességtörténetben nem is oly felkészült olvasó figyelmét is – miközben megközelítése maximálisan szakszerű, és a szakma sem találhat benne kifogást (vitapontot nyilván annál többet). A könyv maga is polemikus közelítéssel veszi sorra a sokszor szaktudósok korábbi generációi, néha kortárs kutatók által is támogatott téves, torz állításokat. Ma már tudjuk, hogy ezt az írást leegyszerűsítő és némileg értelmetlen rovásnak nevezni, hiszen az írástípusok, az ábécék között nincs olyan család, amelyet a rögzíté­sének állítólagosan kizárólagos módja különítene el a többiektől. Ráadásul a bizonyítékok is arra mutatnak: nem az összmagyarság, hanem csupán a székelyek írása volt. Ugyanakkor merő tévedés mindezt holmi humanista misztifikációnak nevezni, hiszen a székely írás emlékei között akadnak bizonyíthatóan 13–14. századból származók – és akkor még nem emlegettük a honfoglalás kori vélelmezett elődöket (mint az alsóbűi fúvóka feliratát). Szintén alaptalan vélekedés, hogy eme írástípust az egyház üldözése miatt válthatta le a latin ábécé – az igazság az, hogy a fennmaradt régi székely írásos feliratok éppen templomok falába karcolva vésve maradtak fenn, s lejegyzésükben is kulcsszerepet játszottak tudós székelyföldi ferences szerzetesek (pl. Kájoni János).

Külön s látszólag a könyv szövetéből kilógó fejezet foglalkozik a székelyek etnikumtörténetével, melyben a szerző gondosan összeveti az egymással is vitázó, dialogizáló, konkuráló elméleteket, s próbálja kialakítani a maga (témája természetéből fakadóan korántsem végleges) álláspontját. Ezek szerint (s most spoilerezni fogunk) a székelyek vélhetően nem magyar eredetűek, s eredeti török közegükből hozták magukkal az eurázsiai török (nyugati ótörök és keleti türk) írástípusukkal rokonságot mutató írástípusokat. E népesség azonban már első letelepítési helyén, a Dunántúl déli és nyugati régióiban összeolvadt a környező magyarsággal, és később több lépcsőben a mai Székelyföldre települt – magával hozva a ma dunántúlinak ismert dialektusok nyelvi elemeit. Nem kevésbé érdekes az írás konkrét eredetének vizsgálata. Ennek során több közismert, amúgy a tudós közösségből származó álláspontot is kritikával jegyez (például a székely ábécé bizonyos írásjegyeinek glagolitából, illetve cirillből származtatását), s a maga részéről inkább a belső keletkezésű, autochton, ámde számtalan változatban burjánzó ótörök írásjegyekben véli felfedezni a székely írás forrásvidékét. Nem kevésbé tanulságos e könyvben magának a rovásírás kutatástörténetének felvázolása s a vele kapcsolatos, most már több évszázados viták és diskurzusok rekonstrukciója. No, meg a mai kutatásterületek gondos számbavétele, és néhány elkerülhetetlen oldalvágás a műkedvelő, fantazmagóriát misztifikációra halmozó, önjelölt „rováskutatók” irányába. A könyv egyik erénye kétségtelenül finom iró­niája, néha határozottabb humora: például nem kis megkönnyebbüléssel olvashatjuk, hogy a közelmúlt kutatásainak sikerült végre tisztázniuk a furcsa, „rovarszerű”, kettős hangokat jelölő írásjelek eredetét: ezután már senkinek sem kell kozmikus jeleket látni beléjük. Nem baj, csak azért is fognak!

Typotex, 2014, 356 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.