vaklárma

Sárga köves zsákutca

Könyv

Két dologért vagyunk a világon: lenyűgözni és lenyűgöződni.

Míg az utóbbit egyre nehezebb abszolválni, az előbbi sikerét profitorientált ágazat irányítja, beteg kötődést hozva létre kiszolgáló és fogyasztó között. A szórakoztatóipar épp olyan, mint a BDSM vagy a politika, felveti a kérdést, hogy akkor most azok kezében van az irányítás, akik kultuszt vonva maguk köré diktálják az eseményeket, vagy azoknak, akik a figyelmüket rájuk szánva a kezükbe adják a hatalmat maguk fölött. Ha nagyon evidens lenne a válasz, nem bomlana meg az elméjük tucatjával azoknak, akiket egyszer felemelt, majd újabb üdvöskét találva, el is hajított a nagyérdemű. Természetesen nem az ipar a hibás és pláne nem a néző… Hiszen Wallace Reid pár nyamvadt öltés miatt tette tönkre a fényes karrierjét. Monroe? Eleve hajlama volt az önsorsrontásra! Judy Garlandról meg szó se essen… gyerek volt, persze, de ez már nem Kansas, és ha kicsit sikerült volna felnőnie a feladathoz, az egész világ a lába előtt hevert volna.

Mondunk mi bármit, csak ne kelljen szembesülnünk vele, hogy a fogyasztásunk mértéke és tempója éppúgy életeket követel a sajátjaink, mint a vágóhídra hajtott marhák közt, körülrajongott idoljainkból is egyszerű húsipari terméket gyártva. Mert lássuk be, ha valaki belenyomorodik a kényünk keresésébe, az olyan áldozat, amilyet hajlandók vagyunk vállalni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.