KÖNYVMELLÉKLET – minimum tizenegyes!

Séták az autofikció erdejében

Könyv

A Magyar Narancs irodalmi sikerlistája – világirodalom 

 

 
 

Nem lepődtünk meg, hogy az idei Tizenegyes-listát is a norvég sztárszerző, Karl Ove Knausgård vezeti, de talán az is borítékolható volt, hogy az elmúlt két év Nobel-díjasai, Annie Ernaux és Han Kang elnyerik a szakmai zsűri tetszését. Viszont meglepetésnek mondható, hogy két ragyogó mű, Gombrowicz naplói és Stendhal klasszikus regénye a múltból tornázta fel magát a kortárs listára – a magyarázat mégis egyszerű: ezeket most fordították le vagy újra. És fáj a szívünk azokért a műremekekért, amelyek kaptak ugyan szavazatot, de nem eleget ahhoz, hogy bekerüljenek a kezdő tizenegybe. (Zavar a futballszimbolikában: jó lenne eldönteni, hogy a büntetőre vagy a csapatlétszámra utalunk.) Így egyszerre bízunk abban, hogy listánk az idén is támpontot ad az olvasóknak, ám további felfedezésekre is ösztökél.

Az élen a norvég regényíró új sorozatának legutóbbi része, A harmadik birodalom végzett (kritikánkat lásd: A tudat paradoxona, Magyar Narancs, 2025. augusztus 27.), amelyet Kúnos László fordított. Mivel az előző két kötet ugyancsak első helyezett volt az elmúlt években, úgy tűnik, Knaus­gård kétezer oldal után is tartja a színvonalat. Az öröklét farkasai, amelyben egy skandináv tinédzser és egy moszkvai biológia-tanárnő sorsa párhuzamosan bontakozott ki, szinte epizódnak tűnik most, miután az író visszatér az első rész, a Hajnalcsillag szerkezetéhez. A harmadik birodalom szerény ötszáz oldalán több történetszál fut egymás mellett, amelyeket a titokzatos új égitest felbukkanása fűz egybe: rituális gyilkosság után nyomoz egy rendőr, aki a Sátánt fedezi fel egy videófelvételen, egy kitérő lelkész szellemeket lát, egy tinilányt megszáll az ördög, egy pszichózisba süllyedő anya betekintést nyer a holtak birodalmába. Az égitest megjelenésével megszűnik a halál, még a baleset súlyos sérültjei sem térhetnek örök nyugalomra, de az eljövendő erő nem isteni, hanem sátáni – így a címben szereplő harmadik birodalom náci asszociációja is értelmet nyer. A regény szereplőit a túlvilági jelenségek közepette is jobbára saját életük érdekli, az író mégis megragadja a lehetőséget, hogy a tudatról és az énről szóló esszérészleteket ágyazzon a regénybe. Knausgård a krimi, a kísértethistória és a horrorfilmek eszközeit használja és parodizálja, válaszokkal nem szolgál, de enciklopédikus alapossággal vázolja fel a modern ember összes félelmét. Hiszen, ahogy egyik szereplője fogalmaz: „A mesék mindent megérintenek, ami a kultúra felszíne alatt kavarog.”

A 85 éves Annie Ernaux mindig elutasította az autofikció műfaji megjelölését, pedig számos könyvében írt saját életéről (kritikánkat lásd: Árnyékban, Magyar Narancs, 2025. június 11.). A másik lány, listánk második helyezettje, még így is az egyik legszemélyesebb könyve – és annál értékesebb, hogy a kitárulkozás csak röpke hatvan oldalra rúg. Az író ahhoz a nővéréhez írja leveleit, akit soha nem ismert: tízéves volt, amikor kihallgatta anyját, aki arról beszélt, hogy diftériában meghalt egy gyereke két évvel Annie születése előtt. „Rendesebb volt, mint emez” – hallotta anyjától. Nemcsak Ginette, az elhunyt testvér képe kísértette az írót, hanem ez az odavetett mondat is. „Az árnyékvilágba száműzettem, miközben te az örök fényben lebegsz odafent. Össze lettem hasonlítva, én, az összehasonlíthatatlan, egyedüli gyermek” – írja a Nobel-díjas szerző, aki a levelekben beszámol gyerekkoráról, a hiányról, az elhallgatásról és a szégyenről, valamint szüleihez fűzött viszonyáról. Annie Ernaux sokféleképpen írt már saját éle­té­ről: az Évek a világháború utáni évtizedekről, az Egy asszony anyjáról, A hely apjáról, Az esemény pedig illegális abortuszáról szól. Mintha A másik lány vágna leginkább az író elevenébe, hiszen ebben nem egyszerűen az életéről ír, hanem arról is, hogy kihez-mihez hasonlíthatná magát, hogyan vetélkedhet egy sosem ismert testvérrel, és van-e joga létezni, ha a „rendesebb” nővére régen halott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.