Könyv

Star Wars – Bolygók és helyszínek

  • - kg -
  • 2017. december 30.

Könyv

Az 1994 legjobb dumái című kiadványban előkelő helyen kell szerepelnie Kevin Smith Shop-stop (szerencsésebb országokban: Clerks) című filmjének mélyreható diskurzusa a második Halálcsillag építéséről, melynek fókuszában a külső vállalkozók kérdése állt, az a nagyon is észszerű felvetés, hogy a birodalmiak egy ilyen volumenű munkához biztosan külsős ácsokat, szerelőket, tetőfedőket szerződtettek. Ami 1994-ben még csak poén volt, az 2017-ben maga a valóság: hála a Star Warst népszerűsítő, lassan könyvtárnyi kiadványnak, regénynek, mesének, képregénynek, képeskönyvnek, színezőnek és papucs orrán pamutbojtnak, lassan ott tartunk, hogy a második Halálcsillagon dolgozó ácsokat és tetőfedőket név szerint is ismerjük (van egy fogadásunk, hogy magyar is van közöttük). E tetőfedő-szempontú, szőrszál- és pénztárca-hasogatóan aprólékos feldolgozás újabb állomása ez a keménytáblás albumszerűség tele csinos keresztmetszeti rajzokkal, hogy az eddigi hét rész (juj, mindjárt jön a nyolcadik!) emlékezetes helyszíneinek leghátsóbb helyiségeibe is bekukkanthassunk, hátha feltűnik egy ott ragadt tetőfedő. Star Wars-ismereteink úgy szaporodnak, mint még soha: sokan vagyunk, akik nem tudtuk, hol helyezkednek el a zuhanyzók az Outlander Klubban, hol sorakoznak a tartalék munkások a geo­nosisi droidgyárban, és hol találjuk a recepciós pultot Palpatine magánrezidenciáján – tudatlanságunknak ezennel vége. Ben házában immár csukott szemmel is megtalálnánk a kaktuszpálinkát (spoiler: a tartalék generátor közelében), az viszont sehogyan sem fér a fejünkbe, hogyan kaphatott működési engedélyt a Mos Eisley-i Kantin egyetlen mellékhelyiség nélkül, és persze sehol egy ábra a Halálcsillag menzájáról. Még szerencse, hogy Eddie Izzard, a nagy brit komikus Budapesten járva a birodalmi közétkeztetés részleteibe is beavatta a közönséget.

Kolibri Kiadó, 2017, 195 oldal, 7999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.