KÖNYVMELLÉKLET - visszhang

Stefanie Höfler: Velem nem lehet járni

Könyv

Van egy túlsúlyos fiú, aki, hogy túlélje a hétköznapokat, párhuzamos valóságokba képzeli magát. Niko különféle kütyüket talál fel (képzeletben), hogy könnyedén és frappánsan oldjon meg nehéz vagy épp kínos szituációkat. Az iskolában folyamatos atrocitásoknak van kitéve: hol olyan kreatívan gúnyolják testi adottságai miatt, hogy az már szinte hihetetlen, hol meg csak simán elképesztő aljasságokat találnak ki ellene. De egész jól viseli. Hozzászokott, s elég intelligens ahhoz, hogy minden bántás ellenére a helyén tudja kezelni a dolgokat. Bátor, és már-már kihívásként tekint az úgymond rázós helyzetekre. Így például a számára megannyi veszélyt jelentő osztálykirándulást is kalandként éli meg. Van egy lány, aki az iskola, vagy legalábbis az osztály szépe, de egyszer csak kikerül a pikszisből, s ezzel egyidejűleg a fiú barátja lesz, és persze megváltoztatja az életét.

A szerző érzékeny, komoly, számos problémát felvető ifjúsági regénye nyilvánvalóan toleranciára nevel. Lehetne a nehezen feloldható traumák miatt súlyos mű a Höfler könyve, ám ehelyett a könnyedség látszatát kelti, mert a kötelező műfaji klisék ellenére a története úgy lesz sajátos, hogy egyik-másik szituációját direkt nem a konvencionális úton közelít meg: ha Niko lefogyna, az nem jelentené a problémák megoldását, ahogy a közösség elfordulásának sem szükségszerűen rossz következményei vannak csupán. Nyugalom, kiegyensúlyozottság és humor járja át a könyvet, ami a téma okán furcsán hangzik, de remekül hat.

Tilos az Á Könyvek, 2019, 208 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."