Képregény

Unortodox képregény

Szabó Levente: Irreverzibilis

  • Baski Sándor
  • 2012. január 31.

Könyv

A Galaktika magazin még 2009 őszén meghirdetett egy steampunk témájú képregénypályázatot. A győztes művek antológiában jelentek volna meg, erre azonban máig nem került sor.


Több alkotó online publikálta képregényét, Kuczora Zsolt, Budai Dénes és Szabó Levente viszont ragaszkodott a nyomtatott kiadáshoz. Az Irreverzibilis végül a Képes Kiadónál jelent meg, ami mindenképpen szerencsés körülmény, egy fapados szerzői kiadásban ugyanis a képregény legfőbb erénye kevésbé érvényesült volna. Ez pedig: a csomagolás. Az Irreverzibilis úgy kívül, mint belül egy sosemvolt 19. század elképzelt sajtótermékét imitálja, korabeli tipográfiával, nyelvezettel és reklámokkal.

A képregény - Szabó előző munkájához, a Scraphez hasonlóan - meglehetősen unortodox, hiszen hiányoznak belőle a szövegbuborékok. A borítón olvasható öndefiníció szerint "fantasztikus képújságról" van szó, amelyben egy bizonyos Lord Craighton a vadregényes Peremvidékről visszatérve a Tudományos Akadémia grémiuma előtt számol be expedíciójáról. Az Irreverzibilis kellően rejtélyes és izgalmas, egyszerre idézi Verne és Love-craft világát, megfelel a sci-fi sajátos alműfajaként funkcionáló steampunk kritériumainak is - vagyis: egy olyan alternatív múltban játszódik, amelyet anakronisztikus, gőzzel hajtott technológiai eszközök népesítenek be -, egyetlen probléma van vele: még azelőtt véget ér, hogy igazán elkezdődött volna. Egy képregényfolyam prológusának tökéletesen megfelelne, önálló történetként ellenben nehezen értelmezhető. Megerősíti viszont azt, ami már a Scrap alapján is nyilvánvaló volt: Szabó mint grafikus lenyűgözően tehetséges.

Képes Kiadó, 2011, 32 oldal, 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.