Képregény

Unortodox képregény

Szabó Levente: Irreverzibilis

  • Baski Sándor
  • 2012. január 31.

Könyv

A Galaktika magazin még 2009 őszén meghirdetett egy steampunk témájú képregénypályázatot. A győztes művek antológiában jelentek volna meg, erre azonban máig nem került sor.


Több alkotó online publikálta képregényét, Kuczora Zsolt, Budai Dénes és Szabó Levente viszont ragaszkodott a nyomtatott kiadáshoz. Az Irreverzibilis végül a Képes Kiadónál jelent meg, ami mindenképpen szerencsés körülmény, egy fapados szerzői kiadásban ugyanis a képregény legfőbb erénye kevésbé érvényesült volna. Ez pedig: a csomagolás. Az Irreverzibilis úgy kívül, mint belül egy sosemvolt 19. század elképzelt sajtótermékét imitálja, korabeli tipográfiával, nyelvezettel és reklámokkal.

A képregény - Szabó előző munkájához, a Scraphez hasonlóan - meglehetősen unortodox, hiszen hiányoznak belőle a szövegbuborékok. A borítón olvasható öndefiníció szerint "fantasztikus képújságról" van szó, amelyben egy bizonyos Lord Craighton a vadregényes Peremvidékről visszatérve a Tudományos Akadémia grémiuma előtt számol be expedíciójáról. Az Irreverzibilis kellően rejtélyes és izgalmas, egyszerre idézi Verne és Love-craft világát, megfelel a sci-fi sajátos alműfajaként funkcionáló steampunk kritériumainak is - vagyis: egy olyan alternatív múltban játszódik, amelyet anakronisztikus, gőzzel hajtott technológiai eszközök népesítenek be -, egyetlen probléma van vele: még azelőtt véget ér, hogy igazán elkezdődött volna. Egy képregényfolyam prológusának tökéletesen megfelelne, önálló történetként ellenben nehezen értelmezhető. Megerősíti viszont azt, ami már a Scrap alapján is nyilvánvaló volt: Szabó mint grafikus lenyűgözően tehetséges.

Képes Kiadó, 2011, 32 oldal, 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."