Könyv

Szavak szintjén

Bán Zsófia: Lehet lélegezni!

  • Svébis Bence
  • 2019. február 28.

Könyv

Hálás vagyok Bán Zsófia legújabb novelláskötetének, mert segített helyre tenni magamban egy régi dilemmát. Mindeddig képtelen voltam eldönteni, vajon hol kezdődik az emberi nyomorúság együttérző ábrázolása, és hol annak kizsákmányolása a művészet által.

A Lehet lélegezni! novellái erősen billennek az utóbbi felé, pedig lehetett volna ez a kötet szívfacsaró, érzékenyítő könyv is, ám ahhoz lényegesen több mélységre és kevesebb manírra lett volna szükség. A szerző egyszerre tapicskol jelenünk politikai, közéleti és társadalmi nyomorában, miközben gyakran olybá tűnik, fogalma sincs arról, amiről épp mesélni szeretne. Be akar vezetni, láttatni akar, ám mindezt olyan távolságtartással, mintha egy plexi mögül figyelnénk az eseményeket.

A Nap aktív vidéke című írás a menekültválság kellős közepébe, egy határátkelőre kalauzol, itt a hazáját elhagyni kényszerült család, a helyi vállalkozó és a morcos határőrök állnak a középpontban, és mindenki pontosan olyan, ahogyan azt Móricka elképzeli. A határőrök gonosz, kellemetlen alakok, akik üvöltöznek és csempészcigit szívnak, a vállalkozó úgy cselekszik jót, hogy attól üzlete fellendülését reméli, a menekült családért pedig meg kell szakadni a szívnek. Illetve meg kéne, csakhogy itt minden fekete-fehér és hiteltelen. De most tényleg, gondol így bárki is a háborúban odaveszett szülővárosára: „nem volt kétséges, hogy az ő több ezer éves városukat is elpusztítják, a fényes palotákkal, a díszes szökőkutakkal, a hűs pálmaligetekkel és színes mozaikokkal, a szívének kedves könyvtárakkal és iskolákkal, a mecseteket és templomokat gondolatban inkább nem is érintette, hátha ezáltal valamiféle varázslatos érintetlenséggel ruházza fel azokat”.

Bán Zsófia fontos és nagyon is valóságos problémákat ragad meg, ám korántsem valóságos módon. Egy általa elképzelt és kiépített narratívában mozog, ahol minden egyetlen célt szolgál: bemutatni a lehető legmegrázóbb iszonyatot. Még akkor is, ha az nem következik a korábbi eseményekből, és így nemcsak a valósághűség, de a katarzis is elvész a túltolt tragédiában.

A Delfinshow lezárása például egyáltalán nem következik a korábbi eseményekből, a tragédia a meglepetés ellenére is hitelét veszti. És nemcsak azt, de a súlyát is. Ha ugyanis nincs egyetlen esemény, egyetlen mondat, ahol megpihenhetne az olvasó, ami egy kicsit is felszabadult és felszabadító lenne, a rengeteg ránk zúduló rettenet és reménytelenség végül egyhangúvá válik és elidegenít. Bán Zsófia elbeszélői stílusa pusztán kétpólusú. Minden és mindenki vagy rossz, vagy jó, egyéb lehetőség kizárva. Pedig a legnagyobb nyomort és iszonyatot nem lehet úgy rátolni a befogadóra, hogy megfulladjon benne. Hagyni kell egy kis levegőt, hiszen a tragédia épp akkor tud beérni, akkor a legfájdalmasabb, ha közben megcsillan a remény. Itt-ott ugyan igyekszik a szerző némi humort vinni a szövegekbe, ám ez megragad az elbeszélői szinten, és valljuk be, még csak nem is vicces, amikor ilyeneket olvasunk: „A szelek szárnya olykor nem kormányozható. Olykor csak visz. (Vis maior.)” A szöveg alig-alig bír kilépni kreált komolyságából, nemcsak a humor száraz és erőltetett, a popkulturális utalások is azok.

Pedig Bán Zsófia remek helyzeteket teremt. Ott van például a Dögluk, amely a maga szürrealitásával olyan, mint egy szomorú szexnovella. Azok az írások a jobbak, amikor a szerző nem rekonstruálni akarja a jelent, a nyomort, amikor nem kíván rálicitálni a valóságra, hogy még elviselhetetlenebb iszonyatot teremtsen, csak hagyja, hogy működjön egy alaphelyzet, egy világ, és nem gondolja túl. Lehet lélegezni! – mondja a cím, és számtalan helyen megjelenik a légzés, a levegővétel a szövegekben. Kár, hogy csak a szavak szintjén.

Magvető, 2018, 152 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.