Folyóirat

Szépirodalmi Figyelő

  • - krusovszky -
  • 2012. június 10.

Könyv

Az idén éppen tizedik életévébe lépett folyóirat - a szerkesztői bevezető szerint - lényegi megújhodással ünnepel. Kívül-belül változik: új rovatszerkezet, tematikus blokkok és hosszabbodó (mélyülő) kritikák jellemeznék az új struktúrát. Az első szám alapján az eredmény egyelőre felemás, de biztató.

Ami a külsőt illeti, valóban sokat javult a lap, persze volt is honnan, és hát van is még hová. Belül két szilárd pont maradt: a más lapok szépirodalmi terméséből válogató Szemle és a párját ritkítóan hasznos kéthavi Bibliográfia - érthető mindkettő megtartása, hiszen ezek már védjegyei lettek a lapnak. Ugyanakkor a mostani Szemle mintha kissé gyengébb lenne a megszokottnál, talán csak Keszthelyi Rezső verse lóg ki (felfelé) az összeállításból, miközben azért el kell ismernünk, hogy sokszínű az anyag, és ilyen-olyan elfogultságnak nyomát nem látni rajta.

Az új tematikus blokk ezúttal a gasztronómia és az irodalom mostanában feltűnő gyakorisággal szóba kerülő afférjával foglalkozik, ahogy a bevezető előre is bocsátja: meglehetősen tágan értelmezve, Krúdytól a gasztroblogokig, kissé hullámzó színvonalon (elárulom: ismét Krúdy nyer). Szintén most debütál a vitarovatnak szánt Közügy, a szerkesztők pedig rögtön bele is akarnak markolni az irodalmi élet mélyébe, de az olvasó lesz az, aki a végén keveset fog. Mintha se a tér nem lenne elegendő, se a vitakérdés - Miért nincs ma Magyarországon értékelő irodalmi kritika? - nem elég okos ahhoz, hogy igazi diskurzus bontakozzon ki. Merthogy van, mármint értékelő kritika, még ha nem is problémátlanul persze - amit a válaszolók lelkiismeretesen és a keretekhez képest alaposan próbálnak is megindokolni. Bizonyításnak meg ott van a szerencsésen renovált kritikarovat, ami épp olyan, mint a kritikai élet maga: néha affirmatív, néha polemikus, néha álmosító, néha izgalmasan elemző, sokszor bosszantó, de végső soron, egészében mégis olvasásra érdemes.

2012/1., 600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.