Folyóirat

Szépirodalmi Figyelő

  • - krusovszky -
  • 2012. június 10.

Könyv

Az idén éppen tizedik életévébe lépett folyóirat - a szerkesztői bevezető szerint - lényegi megújhodással ünnepel. Kívül-belül változik: új rovatszerkezet, tematikus blokkok és hosszabbodó (mélyülő) kritikák jellemeznék az új struktúrát. Az első szám alapján az eredmény egyelőre felemás, de biztató.

Ami a külsőt illeti, valóban sokat javult a lap, persze volt is honnan, és hát van is még hová. Belül két szilárd pont maradt: a más lapok szépirodalmi terméséből válogató Szemle és a párját ritkítóan hasznos kéthavi Bibliográfia - érthető mindkettő megtartása, hiszen ezek már védjegyei lettek a lapnak. Ugyanakkor a mostani Szemle mintha kissé gyengébb lenne a megszokottnál, talán csak Keszthelyi Rezső verse lóg ki (felfelé) az összeállításból, miközben azért el kell ismernünk, hogy sokszínű az anyag, és ilyen-olyan elfogultságnak nyomát nem látni rajta.

Az új tematikus blokk ezúttal a gasztronómia és az irodalom mostanában feltűnő gyakorisággal szóba kerülő afférjával foglalkozik, ahogy a bevezető előre is bocsátja: meglehetősen tágan értelmezve, Krúdytól a gasztroblogokig, kissé hullámzó színvonalon (elárulom: ismét Krúdy nyer). Szintén most debütál a vitarovatnak szánt Közügy, a szerkesztők pedig rögtön bele is akarnak markolni az irodalmi élet mélyébe, de az olvasó lesz az, aki a végén keveset fog. Mintha se a tér nem lenne elegendő, se a vitakérdés - Miért nincs ma Magyarországon értékelő irodalmi kritika? - nem elég okos ahhoz, hogy igazi diskurzus bontakozzon ki. Merthogy van, mármint értékelő kritika, még ha nem is problémátlanul persze - amit a válaszolók lelkiismeretesen és a keretekhez képest alaposan próbálnak is megindokolni. Bizonyításnak meg ott van a szerencsésen renovált kritikarovat, ami épp olyan, mint a kritikai élet maga: néha affirmatív, néha polemikus, néha álmosító, néha izgalmasan elemző, sokszor bosszantó, de végső soron, egészében mégis olvasásra érdemes.

2012/1., 600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”