Könyv

Szombath Attila: „Ki ítél most?” – A filozófia méltóságvesztése és a civilizáció hanyatlása

  • Váradi Róbert
  • 2017. május 27.

Könyv

Évezredeken át élt a gondolat, hogy az ember nem pusztán csak egy természeti létező a többi között, hanem több annál, hiszen szembe tud szállni a természettel. Legújabb könyvében Szombath Attila is osztja ezen arisztokratikus elvet, amely „közelebbről nézve abban a meggyőződésben áll, hogy az emberi élet képes, sőt mindenkori tehetsége szerint köteles is a puszta létfenntartásnál magasabb irányt követni”. Csakhogy az emberiség – valamikor a modernitás hajnalán – elfeledkezett erről a nemes intuíciójáról, és helyette az emberi létet lefokozó pótcselekvésekbe, a tudomány öncélú művelésének „pszeudo-alapvetésébe” kapaszkodik a régi korok fundamentuma helyett. Az élet összes jelenségét bő másfél évszázada egyre intenzívebben átható általános létromlást, a hitványság hódítását, a civilizáció hanyatlását és vele a filozófia nimbuszának mélyrepülését megannyi hazai és külföldi filozófus, szépíró és esszéista/értelmiségi felpanaszolta már.

A „Ki ítél most?” sem jelent ebből a szempontból nóvumot, mégis méltatlan lenne Szombath mélyen kiábrándult, imponálóan korszerűtlen, elfogult munkáját elintézni azzal, hogy az csak egy újabb mű ebben a zsánerben. Mert még ha erősen vitatható is az arisztokratikus elvből levezetett közösségi élet praxisának tartós életképessége; ha okkal lehetne a szerző szemére vetni, hogy filozófus léte dacára szűklátókörű módon negligálja a keleti tanokat (különösen a buddhizmust), de olyan megkerülhetetlen európai filozófusokat is, mint Schopenhauer vagy Kierkegaard; ha nem tisztázza is civilizáció és kultúra spengleri értelemben vett különbségét – azért itt mégsem fantomfájdalmakról van szó. Szombath diagnózisa alapvetően mégiscsak igaz. Személyes hangvételű, mívesen megírt, határozott állásfoglalásra késztető könyve önmagában is üdítő szellemi étek.

Kairosz, 2016, 148 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.