Könyv

Szombath Attila: „Ki ítél most?” – A filozófia méltóságvesztése és a civilizáció hanyatlása

  • Váradi Róbert
  • 2017. május 27.

Könyv

Évezredeken át élt a gondolat, hogy az ember nem pusztán csak egy természeti létező a többi között, hanem több annál, hiszen szembe tud szállni a természettel. Legújabb könyvében Szombath Attila is osztja ezen arisztokratikus elvet, amely „közelebbről nézve abban a meggyőződésben áll, hogy az emberi élet képes, sőt mindenkori tehetsége szerint köteles is a puszta létfenntartásnál magasabb irányt követni”. Csakhogy az emberiség – valamikor a modernitás hajnalán – elfeledkezett erről a nemes intuíciójáról, és helyette az emberi létet lefokozó pótcselekvésekbe, a tudomány öncélú művelésének „pszeudo-alapvetésébe” kapaszkodik a régi korok fundamentuma helyett. Az élet összes jelenségét bő másfél évszázada egyre intenzívebben átható általános létromlást, a hitványság hódítását, a civilizáció hanyatlását és vele a filozófia nimbuszának mélyrepülését megannyi hazai és külföldi filozófus, szépíró és esszéista/értelmiségi felpanaszolta már.

A „Ki ítél most?” sem jelent ebből a szempontból nóvumot, mégis méltatlan lenne Szombath mélyen kiábrándult, imponálóan korszerűtlen, elfogult munkáját elintézni azzal, hogy az csak egy újabb mű ebben a zsánerben. Mert még ha erősen vitatható is az arisztokratikus elvből levezetett közösségi élet praxisának tartós életképessége; ha okkal lehetne a szerző szemére vetni, hogy filozófus léte dacára szűklátókörű módon negligálja a keleti tanokat (különösen a buddhizmust), de olyan megkerülhetetlen európai filozófusokat is, mint Schopenhauer vagy Kierkegaard; ha nem tisztázza is civilizáció és kultúra spengleri értelemben vett különbségét – azért itt mégsem fantomfájdalmakról van szó. Szombath diagnózisa alapvetően mégiscsak igaz. Személyes hangvételű, mívesen megírt, határozott állásfoglalásra késztető könyve önmagában is üdítő szellemi étek.

Kairosz, 2016, 148 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.