Könyv

Az ordas közhelyeken túl

Glen Duncan: Az utolsó vérfarkas

  • Sepsi László
  • 2012. május 23.

Könyv

 


Jake Marlowe amolyan közös porontya Dexternek és a Larry Talbot-figura Gaiman-verziójának, modern és magányos fenevad, aki felülemelkedett saját monstrum voltán, de nihilje és cinizmusa végül permanens halálvágyban ért össze. Két kurvázás között számos titkos szervezet (vámpírok, vadászok, perverz franciák) próbálja belekényszeríteni a műfajtól megszokott narratívákba, amikhez az ordasnak érthető okokból nem fűlik a foga.

 

Duncan harapósan kurta mondatokból szőtt prózája primer brutalitásával együtt is cizelláltabb Lindsay szatirikus okfejtéseinél, miközben viszonylag kevés teret enged a posztmodern zsánerjátékok óhatatlan könnyedségének. Utóbbi ellen dolgozik a naplóregény kötőszövetét biztosító vérszomj és szexéhség: Az utolsó vérfarkas báránybőrbe bújtatott csömörregény - oda is biccent az Amerikai pszichónak -, hőse két filozofikus monológ között örömtelenül, megszokásból és nem utolsósorban muszájból turkál az elébe kerülő testüregekben. Torokhangon odavetett megjegyzéseiben két vállra fekteti az etika és esztétika nagyjait - Szókratésztől Nietzschéig spriccel a savas kritika -, a vérfarkas elteltsége egyszerre érzéki és intellektuális csömör, a hiteles világmagyarázat utáni értelmetlen kutakodást követő visszafordíthatatlan kiégés. Az irány- és hangnemváltásokkal tarkított cselekmény önmagában csak szórakoztató keretjáték: Dexter történeteihez hasonlóan Az utolsó vérfarkasból jón és rosszon túli világszemléletének köszönhetően kerekedik könnyen fogyasztható, mégis zsigeri olvasmányélmény.

Fordította: Huszár András. Agave Könyvek, 2012, 336 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.