KÖNYVMELLÉKLET - Levél

TD-től

Könyv

Van egy barátom, aki kislány korában a Hold utcában autogramot kért (és kapott) Marcello Mastroiannitól. Ennek a barátomnak nemcsak Marcellótól van aláírása, de megvan Tandori Dezső postacíme is. Erre a címre küldtük levelünket, kézírás, bélyeg, ahogy illik. A terv, amilyen zseniális, olyan átlátszó volt: Szép Ernőt csalinak használva szerettünk volna (a levélíró és csendestársa a kultúra rovatból) interjúra bírni a híresen interjúrezisztens és híresen Szép Ernő-rajongó szerzőt. Tőlünk sem idegen némi, rovatközi Szép-rajongás, magunk közt el is képzeltük, ahogy – mint valami pesti viccben – három Szép-rajongó ül egy asztalnál: egy Tandori és két halandó. Az esélytelenek nyugalmával vágtunk neki a postai kalandnak, és mégis, sokkal többet kaptunk, mint amit bármikor is remélhettünk. A természet rég őszbe borult már, amikor sárga csekkek helyett levelet hozott a postás. Elsőbbséggel. Tőle. Visszautasítás sosem okozott ekkora örömöt. Ha Szép Ernő írt volna Mastroiannival közösen, az talán a nyomába ér, de más semmi. Ezen nem változtat, hogy ha tápláltunk is valami reményt, azt TD – a szívélyes megszólítás után – ellentmondást nem tűrően meghalasztja; „egyetlen és végső ajánlat”-ként Szép Ernőhöz irányít, forduljunk bizalommal 2008-ban megjelent könyvéhez, a Szép Ernő – A titkos világtipphez. A Szép Ernő-összeesküvés, bár eredeti célját nem érte el, de a nyereség így sem kevés: bizonyítást nyert, hogy Tandori Dezső interjúmegtagadóként is valami újat hozott: megalkotta az örömteli visszautasítás – egyelőre egy műből álló – műfaját.

1 oldal. 2017. november vége

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.