KÖNYVMELLÉKLET - Levél

TD-től

Könyv

Van egy barátom, aki kislány korában a Hold utcában autogramot kért (és kapott) Marcello Mastroiannitól. Ennek a barátomnak nemcsak Marcellótól van aláírása, de megvan Tandori Dezső postacíme is. Erre a címre küldtük levelünket, kézírás, bélyeg, ahogy illik. A terv, amilyen zseniális, olyan átlátszó volt: Szép Ernőt csalinak használva szerettünk volna (a levélíró és csendestársa a kultúra rovatból) interjúra bírni a híresen interjúrezisztens és híresen Szép Ernő-rajongó szerzőt. Tőlünk sem idegen némi, rovatközi Szép-rajongás, magunk közt el is képzeltük, ahogy – mint valami pesti viccben – három Szép-rajongó ül egy asztalnál: egy Tandori és két halandó. Az esélytelenek nyugalmával vágtunk neki a postai kalandnak, és mégis, sokkal többet kaptunk, mint amit bármikor is remélhettünk. A természet rég őszbe borult már, amikor sárga csekkek helyett levelet hozott a postás. Elsőbbséggel. Tőle. Visszautasítás sosem okozott ekkora örömöt. Ha Szép Ernő írt volna Mastroiannival közösen, az talán a nyomába ér, de más semmi. Ezen nem változtat, hogy ha tápláltunk is valami reményt, azt TD – a szívélyes megszólítás után – ellentmondást nem tűrően meghalasztja; „egyetlen és végső ajánlat”-ként Szép Ernőhöz irányít, forduljunk bizalommal 2008-ban megjelent könyvéhez, a Szép Ernő – A titkos világtipphez. A Szép Ernő-összeesküvés, bár eredeti célját nem érte el, de a nyereség így sem kevés: bizonyítást nyert, hogy Tandori Dezső interjúmegtagadóként is valami újat hozott: megalkotta az örömteli visszautasítás – egyelőre egy műből álló – műfaját.

1 oldal. 2017. november vége

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.