Tévúton - Tamási Áron: Emberi szavak (Beszélgetések, vallomások, naplójegyzetek)

  • B. I.
  • 2004. május 27.

Könyv

A szerkesztõ Nagy Pál - akit dicséret illet a tájékozódást jól segítõ jegyzeteiért - korabeli lapokból és az író kézirathagyatéka alapján állította össze a gyûjteményt. A kötet háromnegyedében fõleg interjúk olvashatók. A II. világháborús összeomlás elõtti és utáni beszélgetések között azonban éles a cezúra: más tudniillik a beszédhelyzet. Az 1944 júliusáig közölt szövegekben Tamási afféle népi orákulumként mintegy kinyilatkoztat, míg a felszabadulást s még inkább 1956-ot követõen - a "sorok közötti megnyilatkozásokon" túl - hol nyílt, hol kevésbé egyértelmû hûségnyilatkozatot tesz a hatalom mellett. "Az írók bízzanak a kormányzatban, föltételezzék róla a jó szándékot akkor is, ha nem minden intézkedés lényege egészen világos a kormányzati kérdésekben járatlan író elõtt" - mondja egy 1962-es riportban. A kötet e közel száz oldala szomorú adalék az ún. népi irodalom és az ún. létezõ szocializmus sajátos szimbiózisához.

Ami, mondhatni, szükségképpen jött létre: a népi írókat, noha önmagukat szívesen állították be a jövõ hírnökeinek, egészen egyszerûen felkészületlenül érte a háború utáni új rend. Fogalmuk sem volt, mi lesz - mert fogalmuk sem volt arról, hogy mi volt. Még a csoport messze legmûveltebb tagja, Németh László is alaposan félreértette a történelmi szituációt - ez a hívei által profetikusnak híresztelt 1943-as szárszói beszédébõl látszik a leginkább. Az iskolázatlanabb, a Némethéhez képest jóval szûkebb horizontú írók valóságérzékelése pedig még katasztrofálisabb volt: a Tamási Áron-kötet elsõ fele a legjobb példa erre. Különösebb kétségek nélkül teszi meg magát az erdélyi és az "egyetemes magyar élet" egyik õrszemévé. E pozícióból beszél például arról, hogy kora (a harmincas évek!) magyar irodalma "általában rágcsálók irodalma"; hiszen mûvészileg az új magyar élet letéteményese a székelység és a székely humor. "A székely a magyar nép arisztokratája a szó legjobb értelmében. (...) A népet az jellemzi, hogy emberibb, mint a többi osztály, látóköre egyetemesebb, a világot a maga teljességében látja" - mondja 1935-ben, s e gondolatok végigkísérik az 1945 elõtti közéleti szövegeit. Egységes és igazságos nemzeti társadalom tervérõl beszél, ami kifejezi az új "életakaratot"; Erdély elé pedig azt a feladatot tûzi ki, hogy egységesen irányító magyar szövetségi intézményt hozzon létre, amely az egyházakat, a közmûvelõdési intézményeket, a könyvkiadókat, a színházakat fogná össze, s amelynek "erkölcsi parancsszava lenne". "És aki útjába áll ennek (...), azt a közösségi erkölcs és nemzeti érzés alapján felelõsségre kell vonni!"

Tamási Áron a maga felfogását a politikamentes "szellemi ember" nézetének nevezi: holott provinciális szûklátókörûségrõl van csupán szó. S hogy ez mennyire így van, arról a kataklizmák idején írt naplófeljegyzései árulkodnak (azaz a könyv második fejezete, amelyben helyenként szívszorító passzusok vannak). "Sáry ügyvéd társaságában elmentem Eördög Zoltán detektív felügyelõhöz, akit informáltam a történtekrõl, s kértem, hogy komoly ok nélkül engen ne zaklassanak.

Gondolkozzál el: miért dolgoztál és miért álltad a sarat idegen hatalom idején a nehéz erdélyi magyar poszton" - írta naplójába 1944. május 13-án. Így rendült meg a közéleti realizmust hirdetõ és annak hiányát másokon oly sokszor számon kérõ író akkor, amikor elõször szembesült a valósággal.

Palatinus, 2003, 460 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.