Könyv

Tóth Krisztina: Felhőmesék

  • - sisso -
  • 2017. június 4.

Könyv

Azt írják, hogy 4-től 100 éveseknek ajánlott, és persze minden könyvre ezt írják, de valahogy ezek a mesék valóban kortalanok. Bennem a gyerekkor sűrűjét idézik fel, az idegenben nyaralások szertartásos, magányos estéit, amikor a sötétben a saját fantáziáimmal próbáltam nyugtatni magamat. Ezek a mesék a világ, a létezés fonákját mutatják meg úgy, hogy a titokzatos lényeket is vidámmá teszik, és hagynak beletörődni, hogy kifordítva is szép a világ.

Itt van mindjárt a fő mesélő, az idős denevérasszonyság: Debóra néni. Akinek hajnalban kell mesélnie, hiszen a denevérgyerekek akkor kezdenek el aludni, ráadásul nem is ágyban, hanem a szelemenfán lógva. Debóra néni történetei a fényes napvilágon játszódnak, mert az éjszakai lényeknek ez a félelmetes, az izgalmas. Egy denevérről szólnak, aki madár akart lenni, egy kicsi halról, akinek az uszonya megsérült, a szappanbuborékok életéről vagy a vízisiklók királyáról.

Timkó Bíbor rajzai pedig nem is illusztrációk, hanem olyan táblaképek, amelyek mintha a történetekkel szinkronban születtek volna. Hömpölyög rajtuk végig a kicsit szomorkás, mégis szellemes, velős szöveg. Például ez, ami jó lenne falvédőnek és miatyánknak is: „Nincs olyan teremtett lény a világon, akinek a jobb és bal fele egyforma volna, és ezt a tükör is tudja. Azt viszont, amit egy másik ember lát, ha ránk néz, azt a tükör nem tudja megmutatni. Ugyanúgy, ahogy az eget folyton felhők takarják, úgy takarja el a tükörképünk az igazi arcunkat.”

Magvető, 2017, 56 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.