Könyv

Tóth Krisztina: Felhőmesék

  • - sisso -
  • 2017. június 4.

Könyv

Azt írják, hogy 4-től 100 éveseknek ajánlott, és persze minden könyvre ezt írják, de valahogy ezek a mesék valóban kortalanok. Bennem a gyerekkor sűrűjét idézik fel, az idegenben nyaralások szertartásos, magányos estéit, amikor a sötétben a saját fantáziáimmal próbáltam nyugtatni magamat. Ezek a mesék a világ, a létezés fonákját mutatják meg úgy, hogy a titokzatos lényeket is vidámmá teszik, és hagynak beletörődni, hogy kifordítva is szép a világ.

Itt van mindjárt a fő mesélő, az idős denevérasszonyság: Debóra néni. Akinek hajnalban kell mesélnie, hiszen a denevérgyerekek akkor kezdenek el aludni, ráadásul nem is ágyban, hanem a szelemenfán lógva. Debóra néni történetei a fényes napvilágon játszódnak, mert az éjszakai lényeknek ez a félelmetes, az izgalmas. Egy denevérről szólnak, aki madár akart lenni, egy kicsi halról, akinek az uszonya megsérült, a szappanbuborékok életéről vagy a vízisiklók királyáról.

Timkó Bíbor rajzai pedig nem is illusztrációk, hanem olyan táblaképek, amelyek mintha a történetekkel szinkronban születtek volna. Hömpölyög rajtuk végig a kicsit szomorkás, mégis szellemes, velős szöveg. Például ez, ami jó lenne falvédőnek és miatyánknak is: „Nincs olyan teremtett lény a világon, akinek a jobb és bal fele egyforma volna, és ezt a tükör is tudja. Azt viszont, amit egy másik ember lát, ha ránk néz, azt a tükör nem tudja megmutatni. Ugyanúgy, ahogy az eget folyton felhők takarják, úgy takarja el a tükörképünk az igazi arcunkat.”

Magvető, 2017, 56 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.